lördag 23 juli 2011

Flitig lördag

Äntligen kommer jag iväg på min morgonrunda igen. Regnet fullkomligen hänger i luften och jag får ett och annat stänk på mig innan jag kommer hem för en stadig frukost.

När jag går bort till odlingsbäddarna för att hämta lite sallad, så upptäcker jag att mangolden är totalt jämnad med marken, trots hönsnät och allt. Jag tror att jag blir helt galen på dessa rådjur! De har lyckats hitta en öppning i hönsnätet och bänt upp en öppning med sina små, osöta huvuden och pressat sig in i hela odlingsbädden. Det var den mangolden, det! Suck, I give up!


Idag har vi bestämt att vi ska köra igång med tvätt av huset inför kommande målning. Känns sådär med tanke på vädret, men å andra sidan, vad gör det att det regnar när vi ändå bara ska tvätta huset. Vore ju värre om vi hade tänkt börja måla.

Vi kör igång med gavlen ut mot gatan, garagedelen. Lite diskussion om vem som ska ta de högsta delarna, men Johnny gör det. Lite obra när vi båda är höjdrädda! Solen tittar fram och det blir genast lite trevligare.


Trots lite tjafs så är vi nu i full gång. Dagens mål är att hinna med halva huset. Tror att det är ganska realistiskt att hinna med det på en dag.


Efter lunch har vi fått ny energi och hinner med stor del av det vi har tänkt. Farstubron tar lite extra tid med sina staket och snickerier. Efter en paus med en kall öl i skuggan, så har vi snart gjort klart vårt dagsmål. Tjohoo!

Surt att konstatera, men en av vindskivorna är rutten i ena änden och behöver bytas ut. Det var något vi inte hade räknat med. Nåja, vi hade tur, för på vinden hittar Johnny en färdig vindskiva sen de byggde huset och det är "bara" att såga till och byta ut. Lätt som en plätt, eller i alla fall lättare än vi trodde från början.

När dagsetappen är klar så tar vi kväll och grillar var sin karréskiva och jag gör en supergod potatissallad till. Mums! Vi satsar på att ta resten av hustvätten i morgon och hoppas på att vädrets makter är med oss även då.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar