fredag 14 april 2017

1:a veckan på rull

Vi kom iväg redan 5/4 ur vår lägenhet i det vackra Björndammen. Planen var egentligen först till den 13/4. Inte för att vi på något vis vantrivdes, men vi ville bara iväg mot Europa, värmen och friheten. Våren började ju även ta fart i Björndammen och då kan det vara svårt att ta sig därifrån.

Efter ett antal "hejdå-middagar" med föräldrar och barn, så var vi äntligen på väg söderut. Vårt första stopp blev i Omberg nära Ödeshög. Där ligger ett vackert naturreservat på ett berg. Där upptäckte vi att det läckte färskvatten från vattenslangarna i badrummet och att gasolvärmen helt plötsligt slutade att fungera. Klart att inget ska gå smärtfritt! Värmen "självläkte" redan nästa dag. Skitskumt!

I Omberg bokade jag färja från Göteborg till Kiel - samma resa som vi gjorde i höstas då Bosse ramlade ur sängen och bröt ryggen. Nu bokade jag en hytt med två sängar på nedre plan. Eftersom vi hade ett dygn tillgodo innan färjan skulle avgå, så passade vi på att njuta ett Göteborg i vårskrud. Jisses vad vacker allt var! Vi strosade omkring i "Majorna" och hittade pittoreska kvarter.

Väl i Kiel, så körde vi ca. 4 timmar innan vi tog in på en camping för natten. Inte så varmt och soligt som vi hade trott, men helt ok. Vi tog en skön skogspromenad och kunde konstatera att trots regn och kyla, så hade våren kommit betydligt längre här.

Eftersom vädret inte kunde erbjuda oss så mycket, så gav vi oss iväg redan nästa morgon. Vi hamnade på en camping utanför Prag i Tjeckien. Tacka gudarna för att vi har en bra GPS och bra campingguide! Inget vidare att hamna mitt i kvällsrusningen.

Vi vaknade nästa morgon med ösregn smattrandes på taket. Mysigt, men kanske inte optimalt när vi skulle ta oss in till gamla stan i Prag. Nåja, varsitt paraply och bra kläder så var vi på väg på tåget. Sen blev det ju givetvis inget mer regn just för att vi hade bemödat oss med att ta med var sitt stort paraply.

Inledde vår Pragvandring med att ta en bit Prag-schinken och var sin öl på ett påskpyntat torg nära tågstationen. Full aktivitet överallt!

Efter ett kiss- och värmestopp på en varm bar, så gick vi över Karlsbron och tog oss upp på branterna till klostret. Vi hade goda minnen från ölresan till Prag och tågade raskt till samma bryggeri och hittade den goda IPA´n och de andra goda ölen.

Vi snurrade sen länge i centrum av Prag innan vi hittade nergången till den tunnelbana som skulle ta oss tillbaka till campingen. Ett äventyr bara det! Tur att man har mål i mun!

Väl hemma i husbilen igen, så började vi planera inför nästa stopp på vår resa. Efter lite funderande fram och tillbaka så kom vi fram till att vi inte ska ha så bråttom ut ur Tjeckien. Slutade med att vi bestämde oss för en camping halvvägs ner till Linz. Gäller att skynda långsamt när vi har så mycket tid.

Idag vaknade vi med strålande sol och fågelkvitter. På campingen klipper de redan gräset runt oss. Vi tog en promenad i en park i närheten och hade turen att snubbla över ett mikrobryggeri. Öl smakar väl aldrig så bra som när man har tänkt motionera och solen skiner.

Nu har vi precis fått i oss lite sen lunch. Faktum är att vi har suttit för första gången i våra nya campingstolar och riktigt njutit i solen. Lite trist att höra att snön vräker ner på er därhemma - eller inte. ;)

Ikväll ska vi nog gå tillbaka till bryggeriet och även pröva deras gastronomiska kunskaper. Tror inte att vi blir besvikna. Sneglade lite på de andra gästernas tallrikar när vi var där tidigare idag.

I morgon bär det av till en annan camping här i Tjeckien. Rapporterar vidare därifrån när vi har god kontakt på wifi och ström. GLAD PÅSK PÅ ER ALLA!