tisdag 16 april 2019

Från norra Spanien in i Frankrike

Vi hade tre saker kvar, som vi skulle göra innan vi lämnade Torredembarra. Den ena var att gå till bodegan och köpa vin. Då passade vi även på att ta en tapas och ett glas rött på delikatessaffären bredvid. Bodegan, "Cal Serafi" syns bakom Bosse i bakgrunden....

Den andra saken var att besöka en utsökt fiskrestaurang på strandpromenaden - Oxid. Regnet öste ner när vi skulle ta oss dit, men vad gjorde väl det när vår mat smakade underbart. Tyvärr inga foton, men kan rekommendera ett besök på "Oxid". Inget "fancy" ställe, men som sagt, maten....

Det sista vi hann med i Torredembarra var att göra ett andra besök på "Il Padrino", en annan favoritrestaurang i närheten av campingen. Återigen snuskigt stora portioner, men gott. Tittut!....

På lördagen packade vi ihop och åkte, men inte ut ur Spanien, som vi tidigare hade tänkt. Vi stannade till på en husbilscamping i Palamós, några mil från Girona. Vi hade, via bloggen, fått kontakt med ett svenskt par, som vi gärna ville svänga in och säga hej till.

Anna och Roger, som de hette var ett mycket trevligt par, dessutom någonstans i vår ålder. De hade precis som vi sålt allt och flyttat ut i sin husbil. Vi gjorde husesyn hos varandra och jämförde hur vi upplevde det liv vi har valt att leva. Vi hade väldigt mycket liknande erfarenheter, som det var kul att prata om. Anna bloggar också, https://boihusbil.se/.

Tyvärr tog vi inga kort och det blev bara en em/kväll. Sen kommer vi absolut att ses ute på vägarna någonstans under våra resor framöver, kanske även i Sverige.

Vi åkte vidare ut ur Spanien och nästa stopp blev ca, 25 mil norrut på en husbilscamping i södra Frankrike - "Aire de Camping Car Vias". En oas mitt i ingenstans. Kändes som att stå i någons trädgård, även om stället var ganska stort....

Vi grillade hamburgare och njöt i solen. Vi fick sällskap av väldigt tama höns, som försökte hoppa upp i mitt knä och sno min hamburgare.....

Efter de hade fått smaka, så tog de sig ett bad i en dammgrop. Sköna filurer....

Redan nästa dag åkte vi vidare. Vi tog sikte på Millau, som vi har hört ska vara ett vackert ställe. Vägarna kantades av fält med vallmo och andra blommor i uppsjö. Väldigt vackert!. Tyvärr ingen mening att försöka fota, eftersom framrutan var helt nerkletad med insekter.

På väg ner mot campingen i Millau, så var vi bara tvungna att stanna för att beundra utsikten....

Vi hade hittat en ACSI-camping för 12,90 EUR/natt, "Camping Larribal". Vackert belägen precis vid flodstranden. Även här fick vi sällskap av ett gäng änder och gäss, som också var väldigt tama. Man fick passa sig, så att inte fingrarna åkte med av bara farten....

Trots snålblåsten, så tog vi en cykeltur in till stadskärnan. Vi parkerade cyklarna och promenerade runt i de gamla gränderna....

Alltså dessa fönsterluckor i pastellfärger....

....och alla härliga stenfasader....

Däremot så var det inte så lätt att hitta en öppen restaurang, så där på tidig eftermiddag. Fick bli ett lite dyrare ställe på torget då. Bra mat, men priserna börjar likna Sveriges. Nåja, mätta och belåtna tog vi oss hemåt i god tid, för att undvika det kommande regnet.

Regnet kom och vi fick tillbringa resten av kvällen inne i bilen. Kvällsnöjet fick bli att titta ut en ny plats att stå på nästa dag. Sedan efter en film från Netflix, så somnade vi ovaggade av regnsmattret mot taket.

Det regnade även i morse, när vi vaknade. Tur att vi hade plockat undan och förberett det mesta inför avfärd. Molnen hängde över oss i Millaudalen och det kändes rätt så bra att åka vidare. Sen kan jag tänka mig att Millau är helt underbart när vädret bra. Kan nog bli ett återbesök ett annat år.

Dagsetappen gick på högplatån över Centralmassivet. Här var temperaturen betydligt under 10 grader och vi kunde se snötäckta toppar i horisonten. Vi var som högst uppe på 1100 möh. Slut på böljande vallmofält och ljusgröna lövträd. Kändes som att vi kastades tillbaka i tiden och att våren inte riktigt kommit igång.

Dagens mål blev en gratis husbilsparkering i den lilla och högt belägna byn Châteaugay. Vi gjorde mat i husbilen. Vågade inte chansa på något annat. Fortfarande snålblåst, men solen hann titta fram lite och gjorde att vår lilla tur i byn blev lite trevligare....

Här hade våren kommit lite längre med blommande syren....

....och blåregn....

Imorgon åker vi en ny etapp norrut och har tänkt stanna på en gratis ställplats i närheten av Dole, några mil sydöst om Dijon. Vi får hoppas på att trafik och vägar blir lika bra som de har varit hittills, trots att vi inte åker betalväg.

Nu känns det lagom att titta på en film, så att ögonen blir grusiga och vi kan få en härlig natts sömn.