måndag 14 oktober 2019

Camping Paradis Des Campers, Frejus

Som jag avslutade sist, så tyckte vi att det var ett fint ställe vi hamnat på, i närheten av Frejus. Sen märks det att många campingar och restauranger håller på att bomma igen för säsongen. Hur som helst, så skulle det bli skönt att stå still några dagar och bara lapa sol och bada.

När vi checkade in, så fick vi en komposthink och två olika kassar för att kunna källsortera på ett bra sätt. Suveränt! Många campingar och ställplatser har ingen källsortering alls, så plus till det här stället.

Det blåste upp på kvällen och bilen gungade under natten. Vår holländska granne berättade på morgonen att det var den sk. Mistralvinden, som hade kommit på besök. Den vinden kan blåsa hårdare än självaste "Gudrun" och ställa till det både i vinodlingar och för sjöfarten. Desto bättre så mojnade det redan nästa dag och vi fick det där underbara vi hade väntat på....

På kvällen tog vi ner cyklarna och tog oss tillbaka till byn vi hade passerat på vägen till campingen. Fantastiska färger utöver havet....

Vi klarade oss från att cykla i den täta trafiken genom att ta bakgator, som gick parallellt med genomfartsleden. Jag hade ju de två incidenterna från Pula frisk i minne.

Snart hittade vi ner till stranden och de små restaurangerna. Många hade stängt för säsongen, men vi hittade ett mysigt ställe, som fortfarande var öppet....

Där delade vi på en portion med vinkokta musslor i Rocherfortsås. Riktigt mumsigt! I början var vi lite fundersamma på hur vi skulle få i oss den goda såsen, men efter en snabb snegling på bordsgrannarna, så insåg vi att man kunde sörpla på bäst man ville....

Vi hade de senaste dagarna haft lite kontakt med våra husbilsvänner Anna och Roger och de var en dagsetapp ifrån oss och kvar i Italien. Nu hörde de av sig och berättade att de tänkte komma till "vår" camping och njuta lite av havet och solen. Kul!...

Hur bra vi än har det på tum man i husbilen, så är det alltid kul att få prata med lite andra människor också. Det blev ett lyckat återseende med Anna och Roger. I och med att de också bor heltid i sin husbil, så finns det ju alltid mycket att prata om.

Igår spelade vi boule med Anna och Roger, efter en lite blåsig, men solig dag på stranden. Tanken var att vi idag skulle få testa på att SUP:a, ja alltså att stå och paddla på en typ surfingbräda, men det blåste även idag, så det blev pingis istället. Vinnarskalle?! Nej, inte alls....

Inatt ska det börja regna och kanske åska, så vi har bestämt oss för att åka vidare i morgon bitti. Bara att tacka för oss, efter sex nätter på det här stället. Får se var vi övernattar då....