fredag 22 november 2019

Ölprovning och traumatiskt besök hos frisören

Tack vare det lite kallare vädret, så har vi varit ganska flitiga med att promenera, cykla och spela pingis. Verkligen välbehövligt! Sen har vi självklart varvat det med att ta en öl eller två med kompisarna Rick och Sandra. Här testar vi olika öl på ett mikrobryggeri i Albir....



Den bästa ölen hittade vi på en annan bar i Albir, som serverade öl från ett mikrobryggeri i Altea - "Cervezas Althaia Artesana". Riktigt bra IPA!...


....även Red Alen, som Rick testade, var riktigt bra....


Få se om vi tar oss till Altea och handlar direkt från bryggeriet någon dag framöver.

Nu något helt annat! Igår var jag och klippte mig hos en väldigt karismatisk, (läs helgalen), frisör i Benidorm. Det finns ju egentligen bara en frisör, som jag "litar på" och det är Marie på "Style by Marie" i Eskilstuna, men nu hade jag lovat mig själv att sköta håret denna vinter.

Jag hade ju redan tidigare hört otroliga historier om denna fransk-/spanska kvinna till frisör. Sen har jag ju sett på min kompis Lena, att hon faktiskt kan sin sak. Det var därför jag tog mod till mig och bokade in en tid hos "Peliqueria Anne" här i Benidorm.

När jag klev in i Salongen, så började hon med ett rungande "Di me!" och "What do you want?!" Jo, man kände sig direkt välkommen! Nåja, jag slog mig ner i stolen och försökte förklara på spanska/engelska, att jag bara ville toppa håret ca. 5 cm och även behålla formen och uppklippningen. "JA, JA, JA!", fick jag till svar. Sen började helvetet!

Tänk er själva att någon kammar från nacken och uppåt med yviga rörelser och struntar totalt i mina tovor och lockar. Sen klipper människan av ca. 10 cm, istället för att försöka reda ut trasslet i topparna. Jag fick knyta händerna under skynket för att inte skrika rakt ut. Nu var det ju redan för sent. Bara att gilla läget.

Min kompis Lena satt i stolen bakom mig och blev friserad av en annan tjej. Hon kunde se mitt minspel i spegeln och misstänkte att jag var lite chockad, för det var ju precis det här jag hade varit rädd för. Vi utbytte en hel del blickar och miner i speglarna.

Fransyskan jobbade på i ca, 45 minuter och jag fick genomlida slit i håret, smockor med hårfönen och att se allt mitt hår på golvet. Att jag ville ha ett V-format hår baktill var ju inte att tänka på, för det är ju inte på modet just nu, enligt fransyskan. Mycket av vad jag försökte få fram av mina önskemål, bemöttes bara med "JA, JA, JA". Sen fortsatte hon enligt hennes egen plan.

Nästa chock kom när jag skulle betala och förklarade att jag dessutom ville köpa en produkt för slitet och frissigt hår. "NO, NO, NO"! Jag skulle vara tvungen att boka in en professionell behandling hos henne. Hon undrade med barsk stämma när jag skulle åka hem till Sverige. Nästa vecka, ljög jag. Vilken dag, undrade hon och plockade fram kalendern. Tillslut tog jag mod till mig och sa att jag verkligen ville köpa produkten och att jag inte ville ha någon behandling. Då log hon lite lurigt och gav med sig. Pust!!

Nu så här i efterhand, när chocken lagt sig, så kan jag tycka att det blev riktigt bra. Mitt hår behövde verkligen det här. Sen kan man ju tycka att en frisör måste vara lite lyhörd för vad kunden vill och inte bara köra på. Får se om jag törs gå dit igen....


2 kommentarer:

Ana sa...

Om bilden på dig är efter klippning så är det riktigt snyggt!

Lena sa...

Japp, efter klippning. Nöjd så här i efterhand. Tack! 🙂

Skicka en kommentar