tisdag 24 maj 2011

Spartips Nr. 3

Något som man verkligen kan spara in pengar på är att baka sitt eget bröd. Själv bakar jag det mesta av vårt matbröd nu när jag har tid över till bl a bakning och matlagning. Det behöver inte vara krångliga recept med långa jästider, utan det finns t ex supergoda limpor som man bakar på bakpulver och bikarbonat i stället för jäst.

En av mina favoriter är "Fenomenal fillimpa", som jag har hittat receptet till på nätet. Söker man på just "Fenomenal fillimpa", så hittar man det direkt. Däremot så tycker jag att det receptet innehåller alldeles för mycket sirap, 2 dl, så jag har gjort om det lite efter tycke och smak.


Så här lyder "mitt" recept:

Ugn: 175 grader Tid ca 2 timmar
Fillimpa - 2 limpor

5 dl fullkornssvetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
1 ½ dl rågkross

1 dl krossade linfrön
1 dl vetekli
½ dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
½ dl solroskärnor, eller t ex krossade hasselnötter
1 dl russin eller t ex gojibär
1 liter filmjölk
1 dl mörk sirap 

1 dl mjölk, filmjölk eller t ex yoghurt (för att ersätta den dl sirap som jag har tagit bort från originalreceptet)
1 msk smör
rågkross 


Tillagning
Blanda alla torra ingredienser noga. Solroskärnor/hasselnötter/russin är valfritt, brödet blir lika gott utan. Rör därefter ner filmjölk och sirap och blanda väl, till en lös och klibbig smet.

Smöra två 1 ½ liters avlånga brödformar. Strö rågkross i botten. Fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 1 ½ timme. Lägg ugnsfolie på bröden efter ½ timme för att undvika att brödet blir bränt.

Fler goda recept på GI-bröd hittar ni här på vår kost- och träningssajt.

En bra investering man bör göra om man ska baka sitt eget matbröd är en hushållsmaskin, gärna en lite större som orkar med större satser deg. Själv har jag en gammal hederlig Bosch och den har fungerat alldeles utmärkt i alla år. Det där med bakmaskin har jag aldrig provat, så det kan jag inte uttala mig om, men det finns säkert någon annan som kan göra.

Förutom att man sparar en himla massa pengar på att baka själv, så är det både roligt och som en sorts terapi. När man står där och kladdar så hinner man tänka tusen tankar och smida lika många planer. Sen, det bästa av allt är ju att det blir så rackarns gott. Att man också är lite stolt över sitt egenhändigt bakade bröd är ju ytterligare ett plus.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar