söndag 19 juni 2011

Sushikväll med mamma och Lillis

Så kom då det där varma, soliga vädret, som vi egentligen hade beställt till i fredags. Det vara ju då vi egentligen hade tänkt bjuda mamma och Lillis på sushi, men vi ställde in när det bara regnade och var kallt. Inget kul att behöva sitta inne. Då var det bättre att vänta tills det blir bättre väder och nu kom den dagen idag.

Det första som jag börjar ordna med på förmiddagen är att skära till oasis till en stor kruka, som jag brukar sätta härliga arrangemang med sommarblommor i. Sen är det bara att ta saxen och gå iväg en sväng för att plocka blommorna. Mycket av blomsterprakten, som t ex lupinerna, har redan blommat över, men nu börjar andra sorter komma istället som blåklockor, prästkragar och rödklöver.

Så här fint blev blomsterarrangemanget på bordet tillsammans med sushidukningen....


Det tar en bra stund att göra sin egen sushi och det som tar längst tid är att tillreda själva riset efter konstens alla regler. Först ska riset sköljas och stå och dra i kallt vatten en halvtimme. Sen ska det koka upp och sedan stå och sjuda i 15 minuter. Sen drar man av det från plattan och det får stå och dra i 15 minuter till. Medan riset har kokat och dragit, så har jag förberett en lag på risvinäger, som har kokats upp med socker och salt. Den lagen rör man nu ner i riset. Sen häller man upp riset på en träbricka och låter det svalna av så att man kan hantera det utan att bränna sig....


Johnny är förste sushiknådare och min uppgift är att skära till lax, crabsticks och gurka. Sen har vi köpt färdiga tigerräkor som garnering också. Det blir både bitar och rullar och vi gör i ordning ett stor uppläggningsfat med sushi. Som förrätt blir det misosoppa. Tyvärr kom vi inte ihåg att ta något kort på allt innan vi gick loss på det, men det är väldigt dekorativt med sushi, så det är en fröjd både för gommen och för ögat.

Vid femtiden kommer mamma, Lillis och Effie och vi tar en välkomstskål ute på gräsmattan med rosa bubbel i glasen och vattenmelon som tilltugg. Vi har verkligen tur med vädret och det känns redan att det kommer att bli en toppenkväll....


Vi sitter ute på altanen och äter, dricker och mår gott till framåt elva. Det är fortfarande ganska varmt, så vi känner aldrig att vi måste gå in. Däremot så börjar vi alla bli lite trötta och vi säger godnatt. Mamma och Lillis har med sig sin husbil och sover i....


Jag vaknar vid så där halv nio och klär mig i träningskläder för att gå min morgonrunda. Jag knackar på i husbilen för att höra om mamma och Effie ska följa med på promenaden och det ska de. Lillis har redan tagit bilen in till golfbanan. Han hade vid något svagt ögonblick lovat att vara banvakt idag och var därför tvungen att åka in redan vid åttasnåret.

Nu har vi gått runt Lillsjön och fått i oss en stadig frukost. Jag har dessutom hunnit med att hjälpa mamma att färga ögonbrynen inför kommande Turkietresa. Nu är det bara mina egna ögonbryn som ska färgas också, men det får nog vänta till en annan dag. Känns som om jag skulle behöva sova lite middag idag....

0 kommentarer:

Skicka en kommentar