söndag 19 juni 2011

Kantarellerna är på G!

Läser på Expressens nätbilaga om att man redan har plockat kantareller både i Bohuslän och i Dalarna. Faktum är att jag också har sett kantareller idag! Jag gick en morgonpromenad med mamma runt sjön där vi bor och såg då små knattar på stigen där vi gick.

Omgivningarna runt Bälgviken är, som många redan vet, kända för sina fina svampmarker. Självklart tänker jag ju inte avslöja våra ställen, men jag kan ju säga så mycket att de bästa ställena har vi bara några hundra meter från huset där vi bor.

Förra året var ju ett bra svampår, men det jag minns som ett ännu bättre år är sommaren 2009. Då cyklade jag och Johnny runt en hel del på gamla traktorstigar mellan Bälgviken och Hälleforsnäs. Gissa om vi stötte på härliga kantarellställen där! Vi hade som tur var våra cykelväskor med oss, så att vi kunde få med oss allt hem.


Vi lät det gå någon vecka innan vi gjorde samma cykeltur igen och hittade då ännu mer kantareller. Dessutom hittade vi fler, nya ställen. Jag riktigt längtar tills när det blir dags att inspektera dessa ställen igen, för nu har vi nyligen gjort slut på sista paketet med kantareller vi hade i frysen.

En regnig dag som denna, så försöker jag tänka att regnet är bra för svampen. Allt känns lite lättare då!

1 kommentarer:

Roggan sa...

Så härligt att se alla era kantareller.

Skicka en kommentar