måndag 20 juni 2011

Rådjur är söta, men inte i min trädgård!

Ni som följer min blogg vet ju hur vi slet i början av april med att få ordning på tre odlingsbäddar, som vi gjorde av pallkragar. Då kan ni kanske förstå hur frustrerad man blir när man upptäcker att rådjuren har hittat dit också.

Det började med att vi här om dagen såg misstänkta rådjursspår i grönsakslandet vi har närmast husväggen....


Vi började då prata om hur vi skulle skydda odlingsbäddarna på bästa sätt. Grönsakerna blir ju lite för höga för att ha fiberduk över. Sen blir det lite för varmt att ha fiberduk också. Johnny kom på idén med att sätta cd-skivor i ett snöre över varje bädd....


Det har man ju sett i en del trädgårdar att de har t ex i bärbuskarna. Kommer säkert att funka även mot rådjuren.

Idag när jag går min morgonpromenad, så möter jag ett skrämt rådjur, som skuttar ut från grannens trädgård och då börjar jag ana ugglor i mossen.

När jag är tillbaka, så går jag ett varv i trädgården för att titta till våra små odlingar. Jo då, mycket riktigt så har det förbaskade rådjuret varit där. Rödbetsblasten är prydligt avknipsad och det finns tydliga spår efter klövar i jorden....


Morr! Det hjälpte ju väldigt bra det där med cd-skivor, NOT! Nåja, skadan är ju inte alltför stor, men något måste vi göra innan vi far iväg på vår semestervecka. Annars lär vi ju inte ha en grönsak kvar och det skulle ju vara väldigt irriterande när vi har slitit så för att få till bra odlingsbäddar.

Jag har en idé som handlar om hönsnät, men jag har ännu inte riktigt kommit på hur vi ska lösa det. Får fundera på saken och hoppas att grönsakerna får vara ifred den lilla stunden i alla fall.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar