tisdag 21 juni 2011

Bestyr inför semestern!

Nu börjar det verkligen närma sig med redan till Turkiet. I morgon ska allt vara packat och klart, för vi åker härifrån Bälgviken halv tre på natten till torsdag. Idag och i morgon blir alltså två dagar fyllda med olika bestyr inför resan.

Jag hoppade över min morgonpromenad i morse, för jag är helt ledbruten efter en mils jogging i går eftermiddag. Det var skönt igår, men idag känns det som om jag har blivit överkörd av en lastbil eller något i den stilen. Man måste ju låta kroppen vila och återhämta sig ibland också. Jag kommer nog att röra mig tillräckligt här hemma idag ändå med allt som måste fixas.

Tvättmaskinen går varm för att vi ska hinna få allt tvättat och struket som ska med på resan. Vi brukar ju i vanliga fall resa på vinterhalvåret och då kan man ju ha kläderna packade och klara redan en vecka innan man ska resa, eftersom man inte använder samma kläder som man ska ha med sig. Nu gäller det att planera så att man använder "rätt" kläder.

Sen är det det där med egenvården också. Just nu har jag precis tvättat bort färgningen ur ögonbryn och ögonfransar. Skönt att bli lite extra fräsch till badsemestern när man dessutom inte kommer att sminka sig på dagarna.

Senare idag, när förhoppningsvis solen har tittat fram, ska jag sätta mig på altanen och "tofsrycka" benen. På ren svenska innebär det att epilera håret på benen. När man ska gå i badkläder hela dagen och ha kjol på kvällen, så vill man ju inte ha värsta Helly-Hansen-benen heller!

Om jag hinner, så ska även fötterna få sig en omgång med fotbad, pedikyr och nytt lack på tånaglarna. Men som sagt, det får vi se om vi hinner med.

Det är ju inte bara det som ska med på semestern som måste fixas idag. Jag vill ju att huset ska vara städat och fint när vi åker. Doris, min snälla svärmor ska bo här när vi är borta och se efter både katt och hus. Förutom vanlig veckostädning så ska kylskåpet ska torkas ur och duschhörnan ska skrubbas.

Jag har också en hel del småplantor som fortfarande inte har kommit ner i jorden och jag vill ju inte att Doris ska behöva ha en massa extra krukor att vattna. Det räcker bra med balkonglådorna och de krukor som redan står på altanen. Så det är definitivt en uppgift för dagen.

Sen är det ju saker som vi måste vänta med till in i det sista. Då tänker jag bl a på maten jag har tänkt laga till Doris. Jag ska göra en Jansson och en köttfärspaj till Doris och då är det ju bra om det blir så nära inpå som möjligt för att de ska hållas sig länge i kylskåpet.

Trädgården behöver ju också en sista duvning innan vi åker och gärna så nära inpå också då. Gräsmattan ska klippas och allt behöver vattnas ordentligt så att inte Doris ska behöva springa omkring och släpa på tunga vattenkannor.

Som ni ser så är det en hel del att stå i och även om man har hela dagarna på sig, så rusar tiden bara iväg. Därför tänker jag inte göra något mer inlägg nu innan vi reser. Även om jag bara älskar att skriva, så tar det en hel del tid i anspråk och den tiden behöver jag till att hinna bli klar nu.

När vi kommer tillbaka så har jag säkert mycket att berätta om och härliga kort att visa. På återseende, alltså!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lena!

Veselin uppmärksammade artikeln i Eskilstunakuriren om ditt nya liv.

Nu har jag läst lite här på din blogg och
inser att vi har många gemensamma intressen
som jag inte hade en aning om.

Bara detta med häckklippning. Jag tuktar häcken
(den i trädgården) minst en gång om året. Det är tungt för den är så otroligt lång. Men det är som du säger en befrielse att gå lös med
en elektriskt häcksax. Kampen mot rådjuren känner jag också igen. Det enda som funkar är att blanda ihop en röra bestående av 1/3 blodmjöl och resten benmjöl och strö på vid torrt väder. Måste förnyas vid regn så klart men det som då faller ner i marken är gödning för växterna. Jag bor i Bagarmossen i ett gavelradhus men har en 900 kvm stor tomt så det är en del att sköta. Tur man gillar det!
Nu sköter jag ju allt själv sedan skilsmässan för en 6 år sedan (kommer du ihåg), men jag har vant mig. Igår blev jag farmor till en liten Julia. Så jag blir så glad av att se dina bilder tillsammans med Hailey. Jag har mycket att se fram emot.
Hoppas ni haft det bra i Turkiet. Själv var jag med min kusin till Athen för några veckor sedan. Hamnade i kravallerna (vad annars!?) och hade det toppen.

Vilken förmån att få leva det liv du och din man gör. Klart det kommer att fungera om ni båda vill och har bestämt er för det.

Kram Angela på Swedbank IT

Lena sa...

Hej Angela! Vad kul att höra ifrån dig! Men jag måste bara fråga, hur sjutton kunde just Veselin hitta reporatget i E-kuriren?? Han har väl ingen anknytning till E-tuna??

Kul att du har kikat in på bloggen och botaniserat lite och känner att vi har gemensamma intressen. Jo, jag minns det du berättade om ditt liv när vi jobbade tillsammans.

Grattis till ditt nya barnbarn, Julia! Det är verkligen härligt att få vara med de små liven, men ändå känna att det är så där lagom, (läs inte dygnet-runt-ansvar). ;)

Kommer inlägg senare om Turkiet, så håll utkik!

Många kramar, från "Nya" Lena!

Skicka en kommentar