måndag 13 juni 2011

Svenska grammatiken urartar!

Ursäkta en sur, gammal bloggartant, men nu börjar jag misströsta! Som bloggare och flitig Facebookanvändare, så ser jag varje dag SÅÅ många stavfel, syftningsfel, felaktiga avstavningar och listan kan göras lång. Fel att lägga energi på det kan tyckas, men jag tycker att det förtar själva läsningen om man ständigt ser en massa fel.

Om det vore invandrare eller väldigt unga människor som hade skrivit, så skulle jag kunna ha överseende, men nu handlar det om infödda svenskar ändå upp i min ålder och då bör man kunna stava bättre. Nu är ju inte jag heller felfri, men hallå - det finns ju rättstavningsprogram och man kanske kan korrekturläsa ett inlägg innan man publicerar!

Som ett bra exempel på felaktig avstavning kan vi ta när någon skriver att de ska gå till en sjukgymnast. Skriver de då att de ska gå till en sjuk gymnast, så blir ju till och med betydelsen helt felaktig. Man måste kunna "smaka" på orden och känna att de sitter ihop och inte ska avstavas. Till viss del kan det bero på engelskan i vår vardag att det blir fel när man ska stava av ord, eftersom man gör sådana avstavningar i engelskan.

Ett annat fel jag retar mig på är när folk använder "dem" när det i själva verket ska vara "de". Ta som exempel - "Dem" skulle ut och gå. Låter ju inte klokt, i alla fall inte för mig! Det ska ju givetvis vara - "De" skulle ut och gå. Såg en kanonfin, ny hemsida där just det sättet att hantera de/dem förstörde hela upplevelsen av sidan.

Sen finns det de som glömmer bort att lägga in ett mellanslag efter punkt eller komma. Ser ju inte klokt ut det heller. Tror dessutom att de flesta felstavningsprogram har åsikter om just det felet, så hur svårt kan det vara?!

Nej, nu kanske jag ska sluta att gnälla. Jag har säkert retat upp en och annan, men då har jag väl uppnått det ultimata - att skapa debatt. Vad tycker du?

Nu vore det väl underbart om jag efter det här bittra utbrottet själv har lyckats få med fjorton stavfel i det här inlägget, men det bjuder jag i så fall på! :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar