lördag 16 juli 2011

Irriterad lördag

I natt har faktiskt Simba varit ganska snäll, i alla fall mot mig. Vi har med andra ord fått sova ganska ostört inatt, även om både Johnny och jag har varit uppe med honom under natten. Jag ligger kvar en stund i sängen och undrar om jag verkligen ska orka med att gå min morgonrunda, men så blir det.

Alltid skönt att komma ut i friska luften innan frukost. Mitt humör har inte varit på topp de senaste två dagarna. Kan ha samband med sömnbrist och väder, men jag känner att det ligger något och pyr under ytan. Jag känner att tiden bara rinner iväg utan att man gör något vettigt av den, rastlös helt enkelt! Släpper det när jag kommer tillbaka och det är dags för frukost.

Vi har spanat in bra priser på rökt skinka på Hemköp, så vi har planer på att åka in och köpa på oss ett lager. Funderar dessutom på att titta in en sväng på Liedl, när vi ändå är i krokarna. Det har alltid tidigare tagit emot att handla just på Liedl. Fråga mig inte varför, men nu får jag väl svälja ner den känslan och ha ett öppet sinne.

Vi börjar med att titta in på Liedl och vi hittar faktiskt det mesta vi hade tänkt att köpa, även om vi inte hittar just cocosmjölk. Det är faktiskt helt fantastisk vilka bra priser de har på vissa av sina varor, men det gäller att man håller koll för de är faktiskt inte alls billiga på vissa av varorna. Gäller att vara prismedveten om man ska göra några fynd.

På väg hem i bilen sitter jag och funderar på ett kärt trätoämne, när ska vi egentligen måla om huset?! Vi har liksom tagit sats i flera månader nu. Ja, jag vet, det var ju ingen mening att börja innan vi åkte på min 50-årsresa. Däremot så skulle jag ha bestämt vilken färg vi skulle ha, så att i alla fall det hade varit klart när vi kom hem. Vi kanske dessutom skulle ha bestämt ett datum för när vi senast skulle börja måla.

Försiktigt tar jag upp ämnet i bilen. Jag vet att Johnny inte alls gillar att bli påmind om att vi måste sätta fart om vi ska hinna klart innan vi kommer in för långt på hösten, men jag måste ju ändå fråga. Jag säger "- Ska vi ta och sätta fart med husmålningen snart och se till att vi kommer in någon dag i nästa vecka till färgbutiken?" Johnny hör "Nu är det tamejfan dags att få tummen ur och börja måla om huset! Vad väntar vi på?!"

Ni kan ju tänka er själva hur det ämnet urartade, dessutom instängda i en bil där man inte har någonstans att ta vägen med sin irritation. Nåja, det var ju ändå något som hängde i luften, så då var det väl kanske lika bra att rensa densamma då. Det var den eftermiddagen det! Trots allt så var det skönt att reda ut begreppen och komma tillbaka på rätt köl igen.

Johnny och jag har alltmer sällan riktiga bråk. Däremot så brukar det vara lite småtjafs om saker ibland. Det här med att renovera och måla om är t ex ett typiskt sådant ämne som måste värka fram innan vi är överens om hur och när saker ska göras. Så här med lite distans till det hela, så är det nog bra i alla fall att vi tjafsar. Vi kommer alltid fram till något bra då.

För att riktigt få ut alla rester av stresshormon ur kroppen, så ger vi oss ut på en joggingtur, Johnny kör milen och jag nöjer mig med 5 km. Tar emot väldigt i början, men som väntat så känns det helt super efteråt. Finns inget bättre sätt att få tillbaka balansen i både kropp och själ!

Nu har vi i alla fall bestämt att JA vi ska måla om huset i en annan kulör. Det är inte så viktigt för Johnny exakt vilken färg det blir, så det är upp till mig att avgöra. Givetvis skulle Johnny protestera om det vore helt uppåt väggarna. Det handlar nog mer om att det blir jobbigare att byta kulör än att behålla den gamla, som jag är SÅÅ trött på. Man måste måla fler lager när man byter färg och dessutom ta ner stup- och hängrännorna. Men nu blir det alltså ny färg på huset, YES!!

Nu sitter vi här glada och nöjda igen. Vi har just avnjutit grillade italienska parmesankorvar, som var riktigt kryddiga. Potatisgratäng, grönsallad och rött vin till också. Tänk vad lite mat och dryck kan åstadkomma!

Nu ska vi snart förflytta oss in till vardagsrummet och TV:n. Blir nog lite opretentiöst med några avsnitt av Fringe eller något i den stilen. Allt för att runda av denna något irriterade lördag. Ser fram emot en konfliktfri söndag!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar