måndag 11 juli 2011

Måndagspyssel

Vad kan vara bättre, en mulen dag som denna, än att passa på att göra lite rabarberchutney? I alla fall tyckte jag att det var en bra ide.

Johnny fick förra året ett recept på rabarberchutney från Johan, en jobbarkompis. Den skulle smaka ungefär som någon sorts sweet chilisås eller någon sån där röra man brukar få till asiatisk mat. Vi provade, men jag blev aldrig så förtjust i den. Tror att jag kokade den för länge, så att den blev lite för tjock. Sen blev den inte så där kryddstark som jag hade hoppats på, heller.

Nu har jag just kokat en ny sats rabarberchutney. Den här gången har jag låtit kärnorna i chilifrukterna vara kvar, så att det kan bli lite extra tryck i smaken. Sen har jag kokat den lite kortare tid, så att den inte blev för tjock. Tycker att den smakade gott när jag tog en liten sked från kastrullen, så vi får hoppas att den blir god när den har kallnat också.

Så här fina blev burkarna....


För den som vill prova att göra själv, kommer receptet här....

500 g rabarber
2 röda lökar
1,5 msk ren ättika 24%
3/4 dl vatten
5 dl socker
1 tsk mald ingefära
1,5 msk curry, gärna den starka
2 msk salt
2 hackade spanska pepparfrukter
6 torkade finhackade aprikoser

Skölj rabarbern och skär den i cm-tjocka bitar. Skala och skiva löken. Lägg dem i en rostfri kastrull tillsammans med ättika och vatten. Koka massan i 10 minuter under lock. Rör ner resten av ingredienserna och koka upp chutneyn tills den tjocknar, ca 30 - 45 minuter. Ös upp chutneyn i väl rengjorda och varma glasburkar. Sätt på tätslutande lock.

Lycka till!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar