måndag 11 juli 2011

Köttfärspaj med parmesan

Har varit lite rastlös idag när det har varit mulet, så det har blivit lite av en matlagardag idag. Det blir köttfärspaj till middag idag och det här receptet måste jag bara dela av mig av, för den är SÅÅ god! Skriver det här nu medan pajen står i ugnen.

Receptet är från Allas 11/01:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
½ dl sesamfrön
150 g smör
½ dl vatten

Fyllning:
1 hackad gul lök
500 g köttfärs
1 skivad purjolök
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk olja
1½ tsk salt
½ tsk peppar
2 tsk oregano
2 dl rött vin el buljong
1 hackad röd paprika

Äggstanning:
4 ägg
3 dl mjölk
1 påse (40 g) riven parmesan
  1. Arbeta samman degen i en matberedare. Kavla ut den och klä en pajform. Låt stå i kylskåp i ca 30 min.
  2. Fräs gul lök, purjolök och vitlök i olja, rör ner färsen och bryn den.
  3. Tillsätt salt, peppar, oregano, vin och paprika. Låt såsen småputtra tills all vätska har kokat in.
  4. Nagga pajdegen och förgrädda pajskalet i 225 grader i 10 min.
  5. Lägg fyllningen i skalet. Vispa ingredienserna till äggstanningen med osten och häll den över pajen.
  6. Grädda i 225 grader tills äggstanningen har stelnat, ca 20 min.
  7. Garnera gärna med en klick färskost och några basilikablad. Servera med en sallad.
Så här fin blev min paj....

3 kommentarer:

Lars Hultqvist sa...

Ska prova imorgon. Har kvar lite god köttfärssås så jag har halva ...eh hum. Halva jobbet gjort.
:-)

Lena sa...

Kul att du ska prova, Lars! Ser fram emot att höra sen vad du tyckte.

Lars Hultqvist sa...

Jsg gör ganska ofta köttfärspaj på överbliven köttfärs samt världens bästa !!! Quice Lorraine. Denna paj är ganska lik den köttfärspaj som jag gjorde ikväll (står i ugnen nu). Nytt är dock sesam frön i paj degen så det skall bli kul att prova. Det där i recepten att man skall låta degen vila mellan kavling och när man pressat ut den i formen är bara båg. Det blir lika bra om man gör allt i ett svep.

Kommer du ihåg de där goda små pajerna som vi åt i Hållsta när vi jobbade övertid eller till lunch. De var faktiskt riktigt goda för att komma från ett storkök.

Skicka en kommentar