torsdag 27 april 2017

Camping Stobrec Split

På eftermiddagen kom det en husbil från Sverige och parkerade nära oss. Bosse var inte sen att ta kontakt. Det var ett par från Östersund/Frösön, Ulla och Jörgen - jättetrevliga. Vi hade mycket att berätta för varandra om våra resor, så vi bjöd in till dem på kaffe på kvällen. Vi fick tipset om en Facebooksida - "Vi som ska till Kroatien med husvagn/husbil. Kul!

Nästa dag blåste det lika mycket, men luften var fortfarande ljum. Efter frukost bestämde vi oss för att gå en promenad åt andra hållet och se vad som fanns där. Vi stretade uppför branta gator och höll oss nära havet hela tiden...

Underbart att se hur den lilla byn nyttjar branterna...

Havets färger är helt underbara...

Vi hittade fram till en Konzum, som det heter här. Lite ost, oliver och rött vin, sen var en lunchpicnic på en bergskulle ett faktum. Utsikt över både hav och by - härligt...

När vi vände hemåt hamnade vi på ett café med en terrass mot havet. Vi kunde sitta och njuta av saltstänket från de blågröna vågorna...

På hemvägen njöt vi av gamla husfasader kombinerat med härliga bilvrak...

När vi kom tillbaka till husbilen mötte vi Ulla och Jörgen, som bjöd in oss till kvällen på lite vin. Supertrevligt att kunna dela med sig av dagens erfarenheter. Dessutom hade vi mycket gemensamt inom cafébranchen. Vi bytte adresser, så att vi kan höras av när det faller sig. Härligt par!

Idag bestämde vi oss för att ta bussen in till Split centrum. Smidigt och billigt. Vi lyckades kliva av så att vi hamnade mitt i marknaden och det gamla Split...

Härliga fasader och gränder...

För övrigt, så firar jag 5 underbara år idag med den här mannen...

Härifrån tog vi bussen tillbaka till campingen...

Nu sitter vi i husbilen med ett lätt regnsmatter på taket. Ikväll ska vi nog fira vår årsdag med en god middag på någon lokal restaurang.