söndag 30 april 2017

Punka på väg till Split

Fredag morgon och regnet öser ner. Vinden skakar husbilen, så att man tror att den ska lätta från marken. Idag blir det en lång dag inomhus. Vi kan ju i alla fall glädja oss åt att den utlovade åskan inte blev av. Mycket musik, god mat och lite inomhuspyssel, så var klockan snart kväller.

Lördagen hade vi bestämt att vi skulle ta cyklarna de ca. 5 km in till Split centrum. Så blev det också. Bosse monterade cykelväskorna, så att vi skulle kunna handla på hemvägen. Vi försöker ju i det längsta undvika att ta husbilen när vi behöver handla.

Vi tog den snirkliga kustvägen inåt stan. Mycket fint att se på under färden...

Backe upp och backe ner. Plötsligt blev jag tvungen att bromsa in för en bil som var på väg att svänga ut framför oss mitt i nerförsbacken. Bakom mig hörde jag bara två intensiva däcktjut från Bosses cykel. Han höll på att köra in i baken på mig. Lite läskigt, men ingenting hände så vi fortsatte in på en fin liten grusväg längs olivlundar, planteringar och med havet i horisonten. Doften av rosmarin var intensiv...

Rätt som det var så hördes ett taktfast pysande från Bosses cykel. Skit också, punka! Till och med ytterslangen hade gått sönder på två ställen. Den häftiga inbromsningen hade slitit hål på däcket på två ställen. Kul, vi som har kommit ungefär halvvägs in till Split! Vi bestämde oss för att fortsätt in till stan.

Väl inne i Split så hittade vi en polisstation, där vi kunde fråga om var man kunde få hjälp att laga en cykelpunka. Inte precis rätt dag att få punka på. Dessutom är det inte så där vanligt med cyklar, så det var ännu ovanligare med en cykelverkstad.

Det enda vi kunde komma på var att ta oss till något större shoppingcenter för att kolla efter däck och innerslang. Men icke! Gata upp och gata ner. Till slut hade innerslangen på Bosses däck trasslat in sig i ekrarna, så att han fick bära bakdelen på cykeln för att ta sig framåt.

Vi hittade en bilverkstad, där Bosse fick låna en kniv så att han kunde skära loss innerslangen från ekrarna. En otrolig lättnad att i alla fall kunna leda cykeln fram. Ingenstans fanns det någon som kunde hjälpa oss. En öl lättade upp humöret tillräckligt för att ta oss vidare hemåt mot campingen.

Vi fick ju i alla fall se mycket av bostadsområdena i Split...

När magarna började knorra, så dök det passande nog upp en mataffär på vägen. Vi handlade lite lätt lunch, en IPA och några kalla korvar. Ja, vad gör väl det när vädret är med oss! Vi kände oss lite udda när vi kom och ledde våra cyklar in i ett grönområde och helt sonika satte oss i en trapp för att luncha...

Vi "storhandlade" vid ett annat shoppingcenter, där de inte heller hade några ytterslangar till cyklar. Däremot så hittade vi en innerslang och en hel del mat. Där kom cykelväskorna väl till pass. Utan att ljuga, så var det rätt så mysigt att gå och leda cyklarna de fem kilometerna hem. Bra motion!

I våran lilla bukt, precis innan campingen, stannade vi till och jag gick in på en skönhetssalong och beställde tid för att färga bryn och fransar. Kostar bara ca. 130 SEK, ungefär vad det kostar att köpa ett "gör-det-själv-kit" hemma. På tisdag blir det av...

Kvällen kom och det började blåsa igen. Trots det så tog vi oss ut för att se vad nattlivet i en förort till Split kunde ge. Det var i alla fall vackert i skymningen...

Vi hittade en pizzeria, där vi delade på en gudomligt god stenugnsbakad pizza. Sen var det natti, natti.

Idag har det varit totalt molnfritt och ca. 20 grader i skuggan. Helt underbart! Vi har tittat i kikaren mot bergen bakom campingen och funderar på att göra en vandring upp till toppen imorgon.

Känns lite taskigt att lägga upp den här bilden, när vi vet att ni har det så kallt hemma. Men vi önskar alla goa vänner, nära och kära en riktigt bra Valborg, trots allt...

Ja, jag vet!! Avtryckarfingret är med i bild!