fredag 5 maj 2017

Besök på vulkverkstad

För er som undrade hur sjutton vi kunde ta cyklarna fram till vandringsleden trots punktering, så ska jag ju givetvis berätta att min "handy man", Bosse lagade sin punka tillfälligt genom att sätta
lagningslappar på insidan av sitt trasiga däck. Sen hade vi en innerslang hemma i husbilen. Voila!

Trots det, så var vi ju tvungna att leta upp något ställe där man kunde köpa nya däck och innerslangar. Vi hade ju fattat nu att det kan vara väldigt bra att ha lite mer reservlager, i och med att vi cyklar en hel del.

I onsdags tog vi oss runt häromkring och kollade var man skulle kunna hitta däck och slangar. Vi kammade noll överallt och började misströsta. Så dök det plötsligt upp en vulkverkstad och jag sa, mest på skämt till Bosse, att vi kanske ska fråga om de kan hjälpa oss.

Bosse tog mig på orden och vi tågade in på verkstaden och frågade en kille, som stod utanför och drack kaffe. Nej, sån´t har vi inte här. Vi frågade hur långt det var till närmsta cykelaffär och det var ca. 2 mil. Bosse och jag suckade ljudligt och killen började mjukna och förstod vårt dilemma.

Om ni vill så kan jag åka och köpa det ni behöver och även göra jobbet, sa han med en glimt i ögat. Hans arbetskamrater började fnissa i garaget och gjorde narr av sin kollega, som tänkte agera "cykelvulk". Vi var i alla fall överlyckliga!

Killen från verkstaden satte sig i sin bil och åkte iväg för att köpa nya däck och innerslangar. Vi gick till Konzum, som låg i närheten och satte oss på ett fik för att vänta på att allt skulle ordna till sig. Perfekt!

När vi kom tillbaka till vulkverkstan stod vår kille stolt framför Bosses cykel. Två nya Michelindäck monterade plus ett i reserv, två innerslangar plus arbetet gick loss på 470 Kuna, vilket motsvarar ca. 600 SEK. Vi dricksade och uttryckte vår tacksamhet i kvadrat.

Till historien hör också att Bosses trasiga ytterdäck var ett svenskt vinterdäck med dubbar (!). Killarna på vulkverkstan hade aldrig sett något liknande. De garvade ikapp med oss och sa att de nya däcken definitivt inte var lämpade för att cykla med på snö och is.

Avslutningsvis så frågade jag om det var OK att jag tog ett foto på dem. Vår kille sa direkt att det var OK. Gratis reklam är väl aldrig fel?! De andra två försvann som avlöningar ur bild. Ändå lyckade jag få till det här kortet...


0 kommentarer:

Skicka en kommentar