onsdag 10 oktober 2018

Vägen mot Portugal

Det var väldigt skönt att komma in på en camping efter tre veckor med bara enkla ställplatser. Vi behövde verkligen tvätta och vila. Sen gjorde det ju inget att det var väldigt vackert i omgivningarna....

....och det där med selfies är ju inte riktigt vår grej, men vi bjuder på den ....

Vi hade tänkt stanna en dag till, men väderprognosen såg så dyster ut att vi valde att åka vidare västerut, för att runda hörnet av nordvästra Spanien. Vi stannade på en ställplats vid en sömnig liten by - Navia. Vi vandrade runt i gränderna och tog in allt det vackra....

Redan nästa dag åkte vi vidare mot Santiago de Compostela - pilgrimsvandrarnas Mecka. På vägen dit häpnade vi mer och mer. Så otroligt vackert landskap med böljande gröna kullar, höga bergstoppar och lockande havsvikar. Skogar med eukalyptusträd och faktiskt förvånansvärt mycket inslag av björk.

Väl framme i Santiago de Compostela, så trasslade vi oss in på en parkering vid en sportanläggning för att sedan bege oss ner på stan. Vilken vacker stad och vilket folkvimmel. Pilgrimmer, övriga turister och lokalbefolkning i en härlig blandning. Vi verkligen njöt i fulla drag....

Vi kryssade runt i gränderna hela eftermiddagen och fotade hej vilt....

Nästa dag åkte vi vidare mot Portugal. Vägen som "Ulla-Bella" ledde oss från ställplatsen, ut på motorvägen, var minst sagt spännande. Ibland undrar jag om inte kärringen i Google Maps driver med oss! Smala vägar genom byar och 90-graders svängar med låga hustak på båda sidor. Det är ett under att vi har klarat oss utan skråmor på husbilen.

Så där tre timmar senare och ett antal varv i sista rondellen, för att komma rätt, så hittade vi äntligen fram till den här underbara ställplatsen invid den pittoreska byn Viana do Castelo. Tänk att vi kan stå helt gratis med den här härliga utsikten och med en strand och husbilsfaciliteter ca. 25 meter bort....

Igår njöt vi i solstolarna på stranden och på kvällen åt vi på en intilliggande, trevlig restaurang - varsin utsökt köttbit. Idag har vi gått de ca. 4 kilometerna in till stan. Även här mysiga gränder och byggnader....

Vi avslutade besöket i stan med att stanna till för en lunch på det här stället. 5.5 EUR/pers. för soppa, enkel varmrätt, bröd och vin. Jo, jag tackar....

Det har börjat blåsa och mulna på. Prognosen inför natten säger att det ska bli ett riktigt regnoväder med åska och byvindar. Vi får hoppas att vi står säkert på första parkett mot havet och att naturen istället bara bjuder på ett vackert skådespel över havet.