fredag 27 december 2019

Vår jul i Benidorm

I fredags före jul var vi ute och promenerade igen. Den här gången gick vi upp i bostadsområdena mot naturreservatet "Serra Gelada". Kul att gå en annan väg, där vi aldrig tidigare har gått.

Högst upp på gatan, precis på gränsen mot naturreservatet, ligger "Aqualand" och "Mundo Mar". Det är en vattenpark, som är stängd just nu och en djurpark, som har öppet bara någon dag i veckan just nu. Så här fin var utsikten från den öde parkeringen....

Vi knallade in på en väg bakom alla fina villor och kom fram till ett reningsverk. Där hittade vi början på en vandrings- och cyklelled....

Då insåg jag att mina fötter inte var tillräckligt bra omplåstrade för att kunna gå ända till Albir. Bara att vända hemåt igen och ta den långa promenaden en annan dag. Vi gick en annan väg tillbaka, genom skogen. Så nära bostadsområdena, men ändå så vilt och vackert....

Efter att ha vilat fötterna en dag, så var det dags att ta den långa promenaden till Albir. På vägen upp mot vandringsleden, så stötte vi på den här killen - en bönsyrsa. Tror inte att jag har sett en sådan någon gång tidigare. Bosse lade ut sin snusdosa för att visa storleken på syrsan. Han började genast att kliva upp på dosan och posera....

Snart var vi ute i den vilda naturen igen och kunde njuta av tystnaden, som är påtaglig här uppe, långt ifrån stadens brus. Vi passerade fina kaktusar....

På ett ställe i skogskanten fick jag syn på denna vackra fågel - en Härfågel. Lyckades zooma in den och fick ett kort, suddigt men trots allt ett kort. Inte ofta man ser. Inte jag i alla fall....

Leden förde oss framåt mot Albir och snart passerade vi vackra och påkostade hus längs vägen....

Fantastiskt kul att få se den här delen av Benidorm/Albir! Gissa om det smakade bra med en kall i solen sen, innan vi gick tillbaka samma väg....

Ingen av oss trodde att vi skulle orka så mycket sen, efter att ha kommit hem. Men efter en varm dusch, så var vi snart på väg med bussen till jamsession på "La Estacíon", för att träffa vår kompis Tuula. Så här kul hade vi då....

....och så här bra kan det låta på jamsession, även om det mestadels är amatörer som uppträder. Vilken pipa, alltså!....

Lite senare på kvällen toppade vi dagen med att ta bussen in till "Daytona Beach" i Benidorm, för att återigen lyssna på "The Jack", där vår kompis Rick trummar. Där träffade vi Rachel, en engelsk glad filur, som vi träffade under vår förra vinter i Benidorm....

Sandra var förstås också där....

Man brukar kunna skämta om "färgade kulor i grenen", men det här vete sjutton vad jag kan säga om....

"Dan före dan" tillbringade vi i horisontalläge i solen. Ingen julstress här inte....

Julafton började med att vi ville önska våra svenska vänner på campingen god jul, så vi tog oss till Leif och Ethel, där det skulle bli långbord och julfirande....

Här kommer Nisse och Bodil på sitt nya, julpimpade åk....

En del hade klätt upp sig till tänderna....

Jodå, vi  var också inbjudna, men nu var det äntligen dags för vår efterlängtade julklapp till varandra - en natt på "Gran Hotel Bali". Här står Bosse, förväntansfull vid entrén....

Kan säga att vi blev glatt överraskade när vi hamnade på våning 35. Härligt rum....

Utsikten från vår balkong....

Den blev inte sämre till eftermiddagen eller kvällen....

Trots det fina hotellet, så var vi inte nöjda med varken kvällsbuffén eller frukosten. Konstigt, när allt annat var så bra. En annan sak som vi retade oss på, var att vi inte kunde få komma ut på takterrassen utan att betala, trots att vi hade betalat för ett rum. Morr! Nåja, vi hade ju ändå så bra utsikt från vår balkong.

En annan sak vi observerade, var att självaste Jesusbarnet saknades i julkrubban i foajén. Ingen av figurerna verkade sakna honom....

....utom en liten fårskalle, som hade upptäckt katastrofen i det hela....

Vid det här laget, så hade vi verkligen fått smak på att bo på hotell. Vi kollade på "Gran Hotel Bali" om vi skulle kunna förlänga en natt, men det var dessvärre fullbokat. Däremot så hittade vi ett annat hotell i andra änden av Benidorms stränder - "Hotel Benikakatus" - det också med en underbar utsikt från balkongen....

Nu har vi sovit en natt hemma i husbilen och vädret håller fortfarande i sig. Det har blivit lite kallare, men fortfarande så pass varmt att man vill gå längs stranden i vågskvalpet....

....eller vad sägs om en portion musslor i solen....

Snart är det dags för att fira nyårsafton och därför önskar vi redan nu alla ett riktigt Gott Nytt År!!!