lördag 4 januari 2020

Nyår i Albir med nya vänner

Vi är så himla tacksamma över att få träffa så mycket nya och härliga människor på vår resa och under vår tid här i Benidorm med omnejd. Tuula och Janne är ett par av dessa nya vänner. På lördagen innan nyår, så blev vi hembjudna till dem på middag. Jättetrevligt!

Här sitter vi på deras altan i solen och gottar oss med cava och tapas i väntan på den grillade laxen....

Deras fina radhus ligger i en sk, urbanizatión nära La Nucia, som heter "Buenavista" - ett fint och välskött område med en underbar innergård med uppvärmd pool....

Tiden hos Tuula och Janna bara flög iväg, som den gör när man har kul. Snart hade lördagen bytts ut mot söndag och vi tog en taxi hem till husbilen.

Varje söndag så brukar alla svenskar/norrmän, som bor på campingarna runtomkring samlas för att äta lunch eller bara ta en öl tillsammans. Den här resan har vi varit väldigt dåliga på att närvara vid dessa möten. Den här söndagen på camping "La Torreta" blev vårt första möte....

Efter söndagsträffen gick vi ner till stranden och strosade runt lite i folkvimlet. Då stötte vi på våra närmsta svenska grannar från campingen, Sten och Anna. Vi slog följe och efter ett tag kom vi på den briljanta idén att vi skulle sätta oss på takterrassen på "White Lion" och njuta i solen ett tag....

Nu var det ju nyårsafton som vi hade i sikte, så måndagen innan blev en riktigt lång dag i väntan på allt det roliga. Vi slöade hemma på campingen och tillbringade kvällen med att titta klart på serien "Game of Thrones". Fick lite sorg efter sista avsnittet av åtta innehållsrika säsonger.

Sen blev det då äntligen nyårsafton och dags att ta bussen in till Albir. Självfallet en taskig "selfie" på de två förväntansfulla vid busshållplatsen....

Våra Albirvänner Rick och Sandra hade erbjudit oss att sova över i deras lägenhet, så att vi skulle slippa att jaga taxi på nyårsnatten och vi var inte speciellt svårövertalade. Därför började nyårskvällen hemma hos dem. Tuula och Janne var med också

Sandra är en riktig fena på att göra både vackra och smarriga tapas. Spana in konstverken och deras söta lilla mops Dexter, som undrar om han kan få vara med på ett hörn....

....en stänkare "Fireball" i döskalleglas är inte helt fel heller....

På väg ner mot restaurangen, så stannade vi till hos Maria Abelin, en fd arbetskollega från min tid på Swedbank IT. Där var det fullt hus och stämningen var på topp. Helt sjukt att jag och Maria har träffats på nytt här i Spanien, efter nästan tio år. Den gemensamma nämnaren är Rick och Sandra....

Nyårskvällen tillbringade vi på restaurangen "Itermezzo". Suverän mat och trevlig personal. Vi blev ca. arton personer vid bordet....

En del av bordsdekorationerna bestod av heliumballonger, som svävade över borden. Givetvis blev frestelsen för stor för vissa att andas in Helium och få "Kalle Anka-röst"....

Kvällen på "Intermezzo" gick väldigt fort och vi höll nästan på att missa tolvslaget för att desserten var på G. Nyårskramar och pussar kors och tvärs och allmän eufori.

Sen var vi ju inte färdiga med kvällen på något vis. Vi gick vidare ner till beachen i Albir och dansade fram till tresnåret på "Brew Rock". Återigen total glädje!

På nyårsdagen, hade vi bestämt med Rick och Sandra, att vi skulle inta brunch på någon av Albirs många caféer och så blev det runt halv ett-tiden....

Tanken var sen att jag och Bosse skulle ta bussen hem till campingen i Benidorm, men vi hade så trevligt så att vi stannade kvar för att äta den obligatoriska "nyårsdags-pizzan". Innan pizzan njöt vi av den underbara utsikten hemma hos Rick och Sandra på deras fina takterrass. Anthonia och Stefan var med också....

Dexter också....

Hemma på campingen igen, så trodde vi ju kanske att det var slut på de roliga kalasen! Inte då! På fredagen blev alla, som hade varit med på nyårsafton, inbjudna till Lena och Mats på kinamat. Så kul att få komma hem till dem i deras fina hus i La Nucia. Supertrevligt!

Här står Sandra och Dexter och pratar med Mats vid det vackra poolområdet....

Så mycket skratt och härliga människor! Vi är SÅÅ tacksamma för att vi har fått träffa alla dessa goa! Återigen den gemensamma faktorn - Rick och Sandra. På tal om Rick, så är det inte ofta man får en "normal" bild på honom, där han inte grimaserar....

....men nu tror jag banne mig att Bosse lyckades. Kan bero på AC/DC-ölen....

Superdupertack till alla inblandade under vårt nyårsfirande i Albir! Vi har haft en fantastisk nyårshelg! God Fortsättning på det nya året!