fredag 9 februari 2018

La Gruta och vidare mot Alhambra

Jo då, vi kom iväg som planerat till den där flotta spanska grottrestaurangen på kvällen i onsdags. För övrigt så heter den La Gruta och inget annat.

Som punktliga svenskar så kom vi en minut över åtta och stället öppnade åtta. Kypare och kockar verkade superstressade över att ha gäster så tidigt på kvällen. För att kockarna skulle hinna få fyr i grillen, så gav kyparen oss en liten guidad tur i vinkällare och alla grottrum. Helt fantastiskt....

Vi fick avsluta vandringen med att kolla in råvarorna kvällen hade att erbjuda. Inte illa....

Sen fick vi välja vin och det var inte helt lätt bland alla läckerheter vi just hade beskådat. Med lite hjälp från kyparen så valde vi en Rioja från 2005....

Halva nöjet var ju att titta på själva dekanteringen av vinet....

Bosse valde kalventrecote och jag valde en maffig tournedos. Vilket kött! Kan verkligen rekommenderas även om notan slutade på ca. 90 EUR. Då hade vi även hunnit gotta oss med espresso och varsin Cognac á la Carlos I. Tror inte att vi skulle ha kunnat få allt detta hemma i Sverige under den prislappen. Hur som helst, gott som attan!

Nästa dag hade vi bestämt oss för att ta lokalbussen in till närmsta stad för att handla och gå och mysa lite. Vi hamnade i Aguadulce. Vi tog oss ganska snart ner till havet för att äta lunch på enliten strandrestaurang. Det blev friterade ansjovisar och ett glas vitt på  Nuevo AmarrE D´AngelO....

Efter att ha handlat lite mat och annat gott så tog vi bussen tillbaka till campingen igen. Smidigt och billigt!

Det blev totalt tre nätter på Camping La Garrofa. Riktigt härlig liten pärla om man inte kräver för mycket lull-lull. Skulle kunna säga att den var lite typ hippie-stuk. Kommer gärna tillbaka om vi har vägarna förbi.

Idag, fredag drog vi vidare mot nya äventyr. Tanken var att vi skulle bege oss upp i bergen för att komma till Granada och Alhambra. Givetvis så körde vi fel det första vi gjorde. En liten omväg på ca. 3 mil. Får väl skylla på att jag spanade efter bergsgetter. Bosse fick äran att se två bockar som stångades precis innan vi skulle hitta rätt avfart. Måste ju skylla på något!

Vägen upp i bergen till Granada var helt fantastisk. Först passerade vi stället där Silver Dollar-filmerna har spelats in. Syns inte mycket på fotot men....

Vi låg hela tiden alldeles i kanten av nationalparken Sierra Nevada. Så vackert, men snön skrämde oss. Vi hade ju varken vinterdäck eller snökedjor. Utan att säga så mycket så njöt vi istället av utsikten och av att snön faktiskt inte låg på vägen....

Efter en fantastisk färd längs A92:an, så närmade vi oss de vackra omgivningarna kring bergsbyn Guadix. Klockan hade redan blivit mycket, så vi valde att inte svänga in där, vilket annars säkert hade varit väldigt mysigt. Vi njöt bara av utsikten genom bilrutan...

Här bor många i grottor. Lite svårt att fånga i farten men....

Efter en liten felnavigering, (igen!), så hamnade vi slutligen uppe vid palatset i Alhambra. Vi ställde oss på en parkering för bussar/husbilar. Svindyr även om det var utanför säsong. Bara att bita ihop och gå till ingången. Frågan var ju om vi skulle till krematoriet eller Alhambra....

Väl framme vid entrén, så visade det sig att vi skulle ha haft våra pass med oss av någon outgrundlig anledning. Japp, bara att mosa oss uppför den branta backen till parkeringen igen. Klockan började ju bli mycket, så jag ringde upp närmsta camping för att säkra en plats till kvällen innan vi gick ner till entrén igen.

Väl inne på området, ca. 28 EUR fattigare, så ställde vi in siktet på det omtalade palatset vi nu skulle få se. Väldigt mycket folk, trots icke säsong. Undrar då hur det är på sommaren när det är typ fyrtio grader varmt. Nåja, maffigt var det i alla fall. Här kommer ett litet axplock av alla de bilder vi tog....

Detaljstudie....

Hade vi haft hela dagen på oss, så hade vi säkert gått runt flera varv i trädgårdarna. Nu hade klockan blivit mycket och det var dags att ta oss till campingen och därmed värmen. Trots bra väder så var det riktigt kallt. Med facit i hand så kanske vi skulle ha tagit vinterjackorna på oss.

Vid sextiden så checkade vi in på Camping Reina Isabel, som för övrigt är en ACSI-campig. Istället för att betala 24,80 EUR, så betalade vi nu 19 EUR med strömmen inkluderad. Verkar vara en liten men bra camping. Vi bestämde ganska snart att vi stannar en natt till för att utforska omgivningarna runtomkring.