tisdag 26 april 2011

Tisdag och besök i bäverland

Idag är jag uppe med tuppen för att åka in med Johnny så att jag får bilen. Tanken är att jag ska hänga på låset till Coop för att se om de rear ut några varor så här efter alla helgdagarna. Jaa, det är ju så man måste göra om pengarna ska räcka till! Man behöver ju inte alltid handla allt till ordinarie pris!

Men idag går jag bet. Jag hade spetsat mig på den färska laxen som jag såg tidigare när jag påskhandlade. Det blir en lax ändå till ordinarie pris. Kan vara kul att prova nya röken. Varmrökt lax är ju supergott! Förutom lite mat så handlar jag fröpåsar till grönsakslanden som bara väntar på att bli sådda. Det blir plocksallad, mangold och squash. Ska höra med Lills sen om han har några pallkragar på jobbet som vi skulle kunna få för att kunna odla mer.

Allt blev lite i fel ordning idag när jag inte fick börja med morgonpromenaden, men nu har jag ju redan ätit frukost, så när jag kommer hem bär det iväg. Idag tar jag även med kameran. Ska försöka att ta det som vana så att man slipper jaga passande bilder på Google. Det blir ju dessutom lite mer personligt och trevligare med egna bilder.

Till att börja med vill jag visa vad jag menar när jag berättar om att sjön ligger som en spegel. Visserligen inte i gassande sol idag då, men lika fint ändå.


Jag berättade ju om att vi gick förbi ett bäverställe igår. Därför får jag ett infall och viker av från Sörmlandsleden, där jag brukar gå, och går till ett ställe längs Lillsjöns strand där man kan se tydliga spår efter bäver. Jag lägger stavarna i ett buskage och smyger vidare fram mot ett gäng bäverfällda träd. Snacka om att de kan fälla träd, alltså. Det är ju inte små träd vi pratar om här.


Aspar vekar vara favoriten. Ett litet gnag här.....


....och ett litet gnag där.


Allt för att smaska lite på barken och sedan låta träden ligga där.


Läskiga märken efter tänderna. Skulle inte vara kul att gå i närkamp med en bäver!


Nu är ju bävrar väldigt skygga, så jag tror inte att risken är så överhängande. Men Carina, en fd granne här ifrån Bälgviken, har faktiskt stött på en bäver på vägen utmed Lillsjön, när hon kom med bilen. Hon blev konfunderad över vad det var för konstigt djur som gick på vägen, så hon stannade bilen och klev ur för att titta. Bävern visade sig vara på dåligt humör och fräste ilsket åt Carina, som utan tvekan klev in i bilen igen och åkte därifrån.

En annan lite pittoresk sak som hände förra året, också utmed vägen som går längs Lillsjön, var när vi kom i bilen från stan. Vi och många andra fick stanna för att det låg ett bäverfällt träd över vägen. En av grannarna hade åkt hem efter en motorsåg och höll som bäst på att kapa trädet som låg över vägbanan. Lite kul.

Det finns mycket bäver här i trakterna runt Bälgviken och Näshulta. Om man tar en båttur på kvällen och sätter sig tyst och väntar vid de kända bäverstråken, så är det garanti på att få se bäver. Bara man har tålamod och klarar av att vara tyst tillräckligt länge. Mäktigt! Jag har skojat med Johnny och sagt att vi skulle kunna börja med Bäversafari för turister. Skulle man helt klart kunna, om man bara orkade. Men nu har vi ju slutat att jobba.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar