lördag 21 maj 2011

Grill-lunch hos Ullis & Marre

Idag är jag inbjuden till Ullis & Marre på en grill-lunch. Det är bara jag och Marres mamma, Eija, som är inbjudna. Vi ska ha en alldeles egen tjejlunch.

Eija är redan där när jag kommer och sitter givetvis i soffan och pussar på Hailey. Eija är Haileys mommi, (med reservation för ev felstavning), som innebär mormor på finska. Då löste vi problemet med att det finns två mormödrar, precis som Ullis & Marre har löst problemet med två mammor, äiti, (mamma på finska), och mamma.


Dagen till ära har Hailey en T-shirt med Rolling Stones-tryck på sig. Tuff tjej!


Ullis står på uteplatsen och grillar för fullt. Det blåser små**** så till och med en bricka håller på att blåsa bort.


På grillen ligger något som ser ut som små kattlortar. Enligt Ullis så är det Cevapcici och inget annat. Jag sneglar trots allt misstänksamt mot Freaky, Ullis katt, som försöker att se så oskyldig ut som möjligt.


Så här fint ser bordet ut när vi går in i köket. Ute går ju inte att sitta för då hade allt blåst all världens väg.


Hailey sitter med vid bordet och tittar hungrigt på när vi äter. Hon liksom sväljer varje tugga åt oss. Hon är ännu lite för liten för att få ett smörgåsrån att mumsa på.


Trots allt så är hon på ett strålande humör.


När vi har ätit klart så får Hailey sitta en stund hos mig. Mommi kommer och sätter sig bredvid och håller fram handen. Hailey illtjuter och bokstavligen hugger i Eijas fingrar. Vi håller på och skrattar ihjäl oss och skämtar om att det är en "monster-bebis" med huggtänder som anfaller. Förmodligen är det första tänderna som är på väg fram. Dregel, dregel....

Lite kaffe på det sen är det snart dags att ta sig hemåt, nästan i alla fall, för jag stannar till vid Ica Maxi, som ligger precis intill där de bor, och handlar. Sen är det dags att börja fundera på kvällens grillning hemma. Jag har förberett kycklingfiléer, som ligger i marinad. Sen finns det potatissallad kvar sen igår. Endast en grönsallad som saknas, sen är det klart.

Tack tjejer för en trevlig dag!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Låter helt underbart! Jag förstår känslan med lilla Hailey. De är verkligen underbara de små barnbarnen. Man förstår inte hur man klarade sig utan innan de kom. Cevapare är såååå gott! Vilken trevlig grillunch! Karin

Skicka en kommentar