onsdag 18 maj 2011

Stockholmsbesök

Natten har varit orolig, antagligen för att klockan stod på ringning till kl. 7. Idag ska vi ta bussen in till stan så att vi kan ta tåget upp till Stockholm vid tio-tiden. Tror inte att vi har haft klockan på ringning sen Johnny slutade jobba.

Även fast vi har gått upp tid, så blir det snärjigt på slutet. Samma visa varje gång man har en tid att passa. Men nu är vi på väg med bussen in från Bälgviken mot Eskilstuna och tågstationen. Johnny hoppar av vid Fristadstorget, eftersom han ska hinna in hos frissan och klippa sig innan vi åker.

Jag kliver inte av bussen förrän vid tågstationen, där jag hämtar ut de förbeställda biljetterna. Nu ska här sättas sprätt på de värdebevis jag har fått från SJ för alla förseningar som inträffade när jag pendlade. Jag hinner sitta en stund i solen, som visar sig från sin bästa sida, innan Johnny kommer nyklippt och grann.

Känns konstigt att sitta på tåget igen. Jag har faktiskt inte åkt tåg sedan i mars. Kan ju inte precis säga att jag har saknat det. Johnny verkar nöjd i alla fall.


 ....och jag har hittat ett korsord.


Det första vi gör när vi kommer ut från Klarabergsviadukten är att köpa oss varsin glass. Vi står en stund och njuter i solskenet och konstaterar att det vimlar av människor. Lite skillnad från livet på landet i Bälgviken.

När glassen är uppäten så går vi in på Åhléns för att leta bikini till mig. De har alltid ett enormt utbud. Så även denna gång, men dock inget som faller mig på läppen. Gud vad jobbig man är! Däremot så hittade vi ett par jättesöta, rosa byxor till Hailey. Varför blir jag inte förvånad?!

Vi ångar vidare från butik till butik. Det slutar med att det blir den där billigaste bikinin på Stadium, som jag redan har provat hemma i Eskilstuna och gillade redan då. Att jag aldrig lär mig!

Sen börjar det bli lunchtajm och vi irrar runt ett tag för att hitta något trevligt ställe där man både kan äta gott och ta en öl. Det slutar som vanligt med att vi hamnar på Terry's Deli, ett bra wokställe som ligger i en gränd mellan Stadsteatern och Riksbanken, på väg upp mot Brunkebergs Torg. Kan tyckas att vi har dålig fantasi, men där får man alltid tokstora portioner och där har de även öl. Äntligen!


Efter lunchen drar vi oss neråt Kungsträdgården. Synd att körsbärsträden har blommat över.


Där fastnar vi på terrassen på Friday's och tar en öl i solskenet och tittar på folk. Nice!


Vi promenerar vidare runt till Berzelii park och vidare mot Stureplan, för att senare hamna på Hötorget. Där passar jag på att köpa en liter extra söta jordgubbar, givetvis till halva priset, som alla torggubbarna tävlar om att basunera ut till alla som går förbi.

Vi gör också en tur ner i Hötorgshallen för att handla mitt kosttillskott, MSM. Sen är vi törstiga igen och hamnar på Carlsson & Co för en vätskekontroll. Kul att bara sitta och njuta i solen och glo på folk.


Nu är det en timma kvar innan tåget hem avgår, så vi hinner en sväng förbi en pub på Vasagatan, Belgerbaren, där jag var sist med mina arbetskamrater när de firade av mig. En Kwak, så klart! En riktigt god och stark ale som heter så för att glaset är så utformat att det låter "kwak" när man kommer till en viss nivå i glaset


På väg till stationen ringer Ullis på min mobil och hör om de kan komma över senare i kväll. De kan de absolut, bara de kan stå ut med att vi luktar lite öl och är lite glada i hatten, och det kan de.

Vi hinner precis värma på vår kvällsmat när de kommer. Jag erbjuder mat, men de har redan ätit, så de väntar tålmodigt medan vi äter. Sen blir det kaffe, jordgubbar och gräddglass. Hailey visar sig från sin bästa sida. Hon verkade riktigt glad över att få träffa mormor och morfar Johnny.


Härlig dag, och ändå är det bara onsdag!

2 kommentarer:

Lars Hultqvist sa...

Usch vad jobbigt det låter. ;-) Skojar bara. Saknar verkligen Stockholm den varma delen av året. Det är en underbar sommarstad.

Kul att ni fick lite god öl också. Kwak är ju ölkultur.

Lars

Lena sa...

Förstod nästan att du, Lars, skulle hugga på Kwak. ;o) Jo, jag kan hålla med om att den är ölkultur i allra högsta grad!

Skicka en kommentar