tisdag 20 december 2011

Husmanskost och besök av Hailey

Sent igår eftermiddag, kom jag på att jag inte hade hämtat in posten. När jag försökte låsa upp brevlådan, så visade det sig att låset hade fryst. En omgång med låsolja, sen försökte jag igen, den här gången med resultatet avbruten nyckel kvar i låset. Jippie!

Därför tar jag tag i saken idag, direkt efter frukost. Utrustad med en pincett och en skruvmejsel, ger jag mig på låset på brevlådan. Det är helt omöjligt att få ut resterna av nyckeln, så jag får inrikta mig på att försöka vrida runt låset med mejseln. Det lyckas!

Det tråkiga är, att jag hade tänkt att ta den här brevlådan ut till Bälgviken, för att kunna ta hit min stora brevlåda. Efter skambudet igår, så har jag inga planer på att lämna kvar något av värde i huset, dvs om de nu inte skärper till sig ordentligt i budgivningen.

Lillis ringer och säger, att han tänker komma över och hjälpa mig att limma upp en hylla på kaklet i duschen. Jag frågar om han vill äta lunch med mig, för jag har planer på att göra ugnsfalu med potatismos. "-Jag kommer direkt!", säger han. Lillis älskar hemlagad husmanskost....


Mamma ringer och vi pratar en stund. Lillis har just ringt hem och skvallrat om, att han ska få äta hos mig. Jag frågar mamma om hon vill komma över också, men hon är inte lika förtjust i husmanskost, så hon avstår. När jag berättar för henne om incidenten med brevlådan, så säger hon att jag kan ta deras en gammal brevlåda. Toppen!

Lillis äter med god aptit. Det är mycket roligare att laga mat, när man lagar till fler än sig själv. Jag har varit lite dålig på att laga mat den sista tiden, men nu var det riktigt kul. När det dessutom blir så uppskattat, så är det extra kul.

Ullis ringer och säger att de är tillräckligt friska idag, för att kunna lämna Hailey några timmar hos mig. De ska åka till Erikslund med Henke och Johanna och shoppa klart de sista julklapparna, så de är tacksamma för att kunna få hjälp med lilla damen. Självklart! Det ska bli riktigt kul.

Lillis har varit iväg och handlat krokarna till hyllan i duschen och plingar på ytterdörren. Jag öppnar med en glad Hailey i famnen. Hon sträcker genast fram armarna och vill till Lillis och jag ser att han blir jätteglad. De gullar och leker en stund, innan Lillis börjar med hyllan.

Hailey är lite hostig idag också, men hon har ingen feber, även om hon ser lite matt ut en stund....


När Hailey och jag blir själva, så sätter jag mig på golvet för att leka. Hon kvittrar glatt och kryper runt mellan rummen och inspekterar allt. Det finns mycket saker hemma hos mormor, som man inte får röra. Jag följer henne som en skugga, för att försöka lära henne vad man inte får röra. Går förvånansvärt bra....


Hailey har med sig en pekbok med ljud, som hon fick av mig i fredags, när hon fyllde ett. Den är riktigt populär, i alla fall en stund....


Efter lite mat och ny blöja, så får Hailey ny energi. Vi leker tittut bland köksstolarna och hon skrattar högt. Snacka om att barnskratt ger energi! Hon blir helt vild av vår lek och tjuter högt av lycka. Simba har gömt sig långt under sängen.

Två glada mammor kommer vid sjutiden för att hämta hem en glad tjej. Ett tag var jag orolig för att hon skulle bli trött och vilja sova, men det var bara för att hon hade nappen, som hon såg trött ut. Lite mer tittut och bort med nappen, så var hon snart igång igen.

Ullis och Marre är glada över att det har gått så bra med Hailey. De har dessutom klarat av sista julklapparna, så de är dubbelt nöjda. Jag förklarar att det bara har varit roligt att se efter Hailey och hoppas att det snart blir dags igen.

När jag har vinkat av dem, så inser jag att magen skriker efter mat. Har totalt glömt bort att jag kanske borde ha något i magen själv, när jag har sett efter Hailey. Jag värmer på lite av ugnsfalun, som blev över från lunchen.

Jaha, det var den här dagen då. Känns som att det bara är morgon och kväll just nu. Blir väl bättre sen, när det blir lite ljusare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar