måndag 19 december 2011

Måndag på IKEA

Idag har jag inte ro att ligga kvar i sängen längre än till straxt före åtta. Jag slänger på mig lite kläder, för att gå ut och jacka i sladden till motorvärmaren. Mamma och jag ska åka till IKEA idag och då vill jag har en varm och skön bil.

Det har kommit rejält med snö i natt och jag inser att det kan vara läge att skotta rent trappen och rampen upp till min dörr. Jag tar sen och sprider lite grus på trädäcket, så att det blir lite mindre halt. Gäller ju att göra gott intryck i min nya bostadsrättsförening!

Jag startar bilen, men gör misstaget att inte stänga dörren först. Vindrutetorkarna är på och jag får hela skörden av snö, från vindrutan, in i bilen. Grannen på parkeringen bredvid skrattar gott, när jag svär över misstaget. Vi hälsar på varandra och pratar lite, innan jag åker iväg för att hämta mamma.

Trots väglaget, så går bilresan till IKEA bra. Vi parkerar och går in på Erikslunds affärscentra. Så mycket fina affärer! Tidigare, hade jag bara gått rakt in till IKEA, men nu blir det lite sightseeing, eftersom både mamma och jag behövde in på apoteket.

Ingen av oss har speciellt bråttom hem, så vi tar det lugnt på IKEA. Vi liksom insuper allt i vår väg. Om inte annat, så kan man ju få lite bra inspiration.

Ni som känner mig väl, vet ju redan att jag har en lista med det jag ska ha, med mått och allt. Det är framför allt lite tillbehör till köksskåpen, som jag är ute efter. Jag får hjälp av en tjej, som ger mig en lista på det jag behöver, där det framgår var jag ska hämta sakerna.

När vi har klarat av övre plan, så knorrar magen och vi går in på restaurangen. Vi är båda superhungriga, så det blir både förrätt, varmrätt och efterrätt med kaffe. Känns sådär, när vi har moffat klart.

Min nya mäklare, Jaana ringer, när vi sitter i matsalen. Det unga paret har gett ett bud, ett rejält skambud. Jag förklarar för Jaana, att  jag inte tänker ge något motbud. De får helt enkelt gå hem och skärpa till sig! Jaana förklarar, att hon också tycker att det är lågt och att hon ska ringa till den andra spekulanten.

Morr! Jag blev skitstörd av det här skambudet. Nu ska jag fanimej inte lämna kvar något i huset, även om de kommer upp i ett mer lämpligt bud! Ska nog sjutton krypa ner några tusenlappar, om bara den andra spekulanten får huset. Nån måtta får det väl ändå lov att vara!

Efter lunchen, tar vi hissen ner till nedre plan och går loss på allt det som finns där. Mamma hittar givetvis lite värmeljus och annat krafs. Själv hittar jag en pall till köket och lite annat smått och gott. Sist, men inte minst, så väntar alla hyllorna vid självhämtningen.

Jag blir riktigt imponerad av hur det funkar, det här med IKEA och hela idéen. Det är enkelt och billigt, men även funktionellt och snyggt. Sen tycker jag att det är skit det samma, att det är många som har samma saker. Huvudsaken är att jag hittar det som jag vill ha och är nöjd med det.

Både mamma och jag sitter och gäspar stort, i bilen på väg hem. Tar på krafterna att shoppa! Jag kör fel i rondellen vid IKEA, så det blir vägen över Dingtuna istället. Mamma och jag bodde i Västerås under en period, så det blir lite av en nostalgitripp. Dessutom, så tror jag att det blev en genväg.

Hemma i Eskilstuna igen, så åker vi först till Stenby och lastar av mina hyllor och bänkskivor. Sen tar jag med mig min korg från Jysk, för att åka och byta. Både mamma och jag ser fram emot att se vad de har att erbjuda i gardinväg på Jysk, för på IKEA hittade jag inget av värde.

Äntligen, så har det kommit hem en korg, som passar i den hylla jag köpte tidigare. Dessutom, så hittar jag flera gardiner, som jag skulle kunna tänka mig. De är ganska dyra, så jag taggar ner och väntar tills jag har sett vad som finns i stan.

Jag följer med in till mamma på en kopp kaffe. Effie blir helt galen av den nya kompisen, en gosse-råtta från IKEA. Hon ruskar den vilt. Lillis grymtar lite, när han hör att det för övrigt bara är ljus som har blivit inhandlade. Det blir ju fler resor till IKEA, när de har flyttat sen.

Nu är jag sugen på att komma hem och fixa med nya korgen till badrumshyllan och att montera kökspallen. Innan jag lämnar mamma och Lillis, så hjälper jag Lillis att komma igång med Facebook. Är lite småpyssel, innan allt är klart, men nu så!

Jag börjar direkt att öppna paketen med det jag har köpt. Det första jag kan konstatera, är att bänkskivan är av både fel färg och av fel tjocklek. Shit! Däremot, så lyckas jag skruva ihop pallen och blir nöjd med den. Korgen från Jysk, blir slutet på en utrymmesbrist i badrummet.

Jag pratar en stund med Ullis i telefon. Både Hailey och Marre är lite förkylda och de vet inte om de kan åka och handla i morgon, som det var tänkt. Jag ska vara barnvakt medan de handlar. Vi får helt enkelt se om de mår tillräckligt bra i morgon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar