tisdag 13 december 2011

På upptäcksfärd i Kronskogen

Idag har jag bestämt mig för att jag ska prioritera att komma ut på en skön promenad. Det blir ju mörkt så himla tidigt om dagarna nu, så man hinner ju knappt ut innan det är skymning.

Jag passar på att fråga ett par grannar om hur jag ska gå genom skogen, för att komma till Tuna Park. De säger, att det finns väldigt många stigar och att det är lätt att gå vilse. De föreslår att jag ska ta asfaltsvägen genom Stenby, förbi Stenby gård, för att hitta rätt första gången.

Är det någon som tror på, att jag tar den vägen? Nej, precis! Givetvis, så tar jag den krångliga vägen genom Kronskogen. Det var ju därför jag ville ut och gå, för att komma ut i skogen. Dessutom är det väl bättre, att gå den vägen medan det är ljust. Sagt och gjort, jag tar skogsvägen.

Som grannarna sa, så finns det otroligt många stigar och motionsspår att välja på. Jag låter magkänslan bestämma. Jag menar, hur svårt kan det vara?! Man hör ju trafiken från stora vägen till och med. Enda problemet är att alla stigar är belagda med en tjock isskorpa.

Jag slås direkt av hur vackert det är i skogen. Stora, gamla ekar och bitvis hagmark. Det måste vara otroligt vackert här på våren, då ekarna blommar. Svårt att tro, att det här är precis vägg i vägg med ett stort bostadsområde....


Snart kommer jag fram till ett ställe, där ekarna är extra gamla och knotiga. Jag ger efter för mitt infall och går fram och kramar om en av de största ekarna. Snabbt tittar jag mig omkring, så att ingen har sett mig. Pust, ingen där!

Det sägs ju att riktigt gamla träd kan ge energi, om man just kramar dem. Det sägs ju också att tron kan förflytta berg, så då finns det väl inget att fundera på. Faktum är att, på mina promenader runt omkring i Bälgviken, så kramade jag också de gamla ekarna ibland.

Om ni har sett filmen Avatar, så förstår ni vad jag menar, när jag tänker på livets träd. På samma sätt som i filmen, så hoppas jag nu att kunna känna av Johnnys energi i den här gamla eken....


Jag kommer fram vid campingen bakom Tuna Park. Det tog ganska precis en halvtimme, så då är det väl ca. 3 km hit då. Lagom promenix för att gå och shoppa.

Det är lugnt och skönt inne på Tuna Park, eftersom klockan bara är runt ett. Det är typ jag och alla pensionärer, som är ute och shoppar. Härligt att kunna strosa runt utan stress. Nu ska jag försöka att hitta någon present till Hailey, som fyller ett på fredag.

Efter en stunds letande, så hittar jag det jag söker. Kul! Hoppas bara att Hailey tycker det också! Jag passar även på att gå in på Kjell & Co, för att köpa en lampkontakt och en fördelningsdosa. Bra, nu kan jag kanske få upp en lampa till.

Hem tar jag stora gångvägen, för att se om den är kortare. Jag passerar Stenby gård och slås av det vackra i hagarna runtomkring....


Jag känner att det kommer att bli så bra, det här med Stenby. Här kommer jag att kunna gå, cykla eller springa och njuta av naturen, utan att bli ledsen för att Johnny inte är med. Det här är obruten mark för mig och Johnny. Nytt och fräscht!

På håll ser jag mitt ljusinlindade päronträd och blir varm om hjärtat. Det har redan börjat skymma. Magen knorrar, så det är väl dags att äta lite mat, när jag kommer in. Kommer att smaka bra, så här efter min fina upptäcksfärd.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar