tisdag 9 maj 2017

Krka Nationalpark

Igår, måndag åkte vi med minibuss och fem andra par av olika nationaliteter på utflykt till Krka Nationalpark. Färden började kl. 08:45, så vi fick lov att ställa mobilen på väckning, inget vi har behövt på länge. En snabb frukost, sen anslöt vi till sällskapet i minibussen...

En halsbrytande färd längs serpentinvägar och vips så var vi framme vid entrén till nationalparken. Vi blev direkt helt hänförda av det klara vattnet, som forsade omkring de spångar vi vandrade på. Givetvis började våra kameror gå varma...

I själva verkade var det ju ingenting mot vad som skulle komma. Vår guide, som skulle vänta vid parkeringen, sa att vi hade två timmar på oss för två kilometer. "Piece of cake" tänkte vi, men uj vad det fanns att titta på och fota längs stigen...

Vattnet var så klart så att man hade svårt att avgöra var ytan var, fiskarna eller anden...

Så vackra färger och bruset av vattenfall...

Ändå var det här bara första stoppet. Lite sköna grottor fanns det också. Fri tolkning...

Härliga fall på slutet av de två kilometerna med "Mr Andersson from Matrix"...

Alltså ljuset och färgerna...

Vidare till nästa stopp. En fotopaus på vägen. Blev lite av ett internt skämt i gruppen när guiden ropade "foto"...

Vid nästa stopp berättade guiden att en tysk "pang-pang-film" hade spelats in i dessa härliga miljöer. Bosse ville vara lite extra tydlig...

Nästa utkikspunkt var vid ett fransiskanerkloster, som man kan se i bakgrunden på en ö. Där bor det idag sex munkar. Jag frågade guiden om de brygger någon öl. Alla i sällskapet skrattade, men jag upplyste då sällskapet om att just fransiskanermunkarna är kända just för sin goda öl, så det så! Guiden slätade över och berättade att de gör vin och snaps, men ingen öl. Själv verkade jag ha något i näsan...

Vid nästa stopp kunde vi njuta av en vattenfallstrappa plus en del andra sköna vyer...

Sen var det dags för lunch, som bestod av närproducerad ost, lufttorkad skinka, öl, vin och snaps för se som ville ha...

Nästa stopp var vid ett serbiskt kloster. Guiden berättade att serbiska språket ligger väldigt nära det ryska språket, vilket man kunde se på texterna i klostret. Vacker innergård...

Sen ett besök i katakomberna...

Sista stoppet blev vid de högsta av fallen. Vi trodde att vi skulle få gå under fallen och känna vattenstänk, men istället så fick vi se dem från ovan. Inte så illa det heller. Jag försökte att få Bosse att ta några steg bakåt...

Till sist en vacker sommaräng, som vi kanske kan kontra mot de minusgrader de har haft hemma i Sverige inatt...

Nu har vi haft tre bra och prisvärda campingnätter på Camp Krka och tackar för oss. Nästa stopp ligger bara fem kilometer härifrån, Skradin. Kommer mer om det i nästa inlägg.