lördag 23 april 2011

Påskafton på altanen

Det är en jobbig natt i natt. Jag vaknar i vanlig ordning vid två-tiden och är varm som en kamin. Täcket åker av och jag börjar genast att fundera över påskmiddagen vi ska ha imorgon. Allt blir till oöverstigliga problem så där på småtimmarna när hjärnan spelar en spratt. Sen snurrar ju givetvis tankarna kring varför inte Ullis ville komma till oss. Jag vet ju att hon har det jobbigt med att äta bland andra, men ändå vrider jag det till att det är något vi har gjort. Dah, jag tror jag blir tokig, måste sova nu för att orka i morgon!

När morgonen kommer hoppar jag motvilligt över min morgonrunda för att i stället bränna in till stan för att handla det sista till påskbordet, (läs handla mer godis för att vi hade ätit upp den andra tills vi var färdiga att spy!). Det var väldans lugnt och behagligt inne på Willys. Antar att folk har annat att göra en påskafton än att handla och speciellt när det är så fint väder.



Väl hemma igen så börjar jag förbereda påskordet så långt det är möjligt. Det är det värsta jag vet att vara sent ute, så jag försöker alltid att planera i så god tid som det bara är möjligt. Idag är faktiskt allt klart precis till de första gästerna kommer. Johnnys föräldrar, Doris och David är först, tätt följda av Henke och Johanna. Snart har även mamma och Lillis kommit med Effie glatt skuttandes i släptåg. Helt otroligt med tanke på att hon är nyopererad.



Bälgviken visar sig från sin bästa sida med klarblå himmel och gassande sol, knappt en vindpust. En sån där dag man brukar vilja beställa när man ska sitta ute och äta. Alla verkar trivas och har trevligt, ung som gammal, (även om Henke ser måttligt road ut på bilden ;o)) Effie är lite sur för att hon är bunden och står och gläfser en bit bort. Säkrast så när Simba är ute och kan komma när som helst. Dessutom finns det så många andra katter runt omkring här i byn som skulle kunna vara kul att få jaga.



Varför måste man alltid äta tills man mår dåligt?! Ändå tycker jag inte att det var så farligt. Avstod faktiskt de saker som inte står överst på min tio-i-topplista, som sill t ex. Att vi sedan skulle toppa med kaffe och kaka och en skål med godis gör ju inte saken bättre.



Tre timmar senare börjar alla troppa av och tackar för sig. Vi diskar och plockar undan lite och sätter oss sedan med var sitt glas kallt fatöl i solen på altanen. Helt ljuvligt att sitta där i lugnet och lyssna till fåglarnas sång från skogsbrynet. Kan man ha det bättre?!

När vi någon timme senare sitter och tittar på sju-nyheterna, så knackar det plötsligt på altandörren. Min granne, Nilla och hennes kompis Carina, en fd Bälgvikenbo, tittar förbi. Jag tar med mig godisskålen ut och sätter mig en stund på altanen och tjabbar lite med tjejerna, som var ute på en liten promenad och bara ville sticka in huvudet för att säga hej.


I morgon har vi ingenting inbokat. Riktigt skönt! Blir troligen en lika fin dag som idag, så det lutar väl åt att vi kommer att hålla på i trägården. Rosorna behöver klippas och det finns säkert mer som behöver göras. Får väl se vad vi får lust att göra. :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar