fredag 29 juli 2011

Målningen fortsätter

Men det skulle ju regna idag! På Facebook ser jag flera vänner som skriver om att det regnar, men det måste vara närmare stan, för här är det i alla fall uppehåll. Jag som trodde att det skulle bli en välbehövlig vilodag från målningen idag.

Vädret är just nu perfekt för att måla, så efter frukosten är det jag som skyndar ut och börjar måla igen. Johnny kommer straxt efter och börjar måla han med. Idag är det framsidan som gäller och den är lite krångligare med alla fönster och konstiga skrymslen.

Allt går bra tills jag kommer till brädorna ovanför fönstret till grovköket. Där kan jag inte ställa någon stege, så jag får ta trädgårdsbordet och en liten trappstege uppe på det. Vingligt och bra! Saken blir ju inte bättre av att jag råkar på ett getingbo. Balansen blir ju inte bättre av att man har ett gäng ilskna getingar surrandes runt huvudet. Varför måste allt vara så besvärligt?!

Morgonen har inte börjat så bra, så tårarna kommer så fort det bär emot minsta lilla. Under frukosten pratade vi om vår katt, Simba och att han är gammal. Hur länge ska vi egentligen vänta innan vi avlivar honom?

Jag har tjutit som en gris, för han är ju som ett barn för oss. Det är det värsta med våra små fyrfota vänner, att man förr eller senare ställs inför det svåra beslutet. Nu kom vi i alla fall fram till att det får gå ett tag till, men jag vet att hans dagar nu är räknade.

Jag klarar mig trots all utan getingstick, så jag torkar tårarna och fortsätter. Jag lovar mig själv att det här ska bli absolut sista gången jag målar ett hus. Då flyttar jag hellre än att göra om det igen! Ändå har vi inte kommit till de riktigt trickiga delarna, men jag kanske är i bättre balans när vi kommer så långt.

Nu har vi just ätit lunch och sitter med en kopp kaffe framför varsin dator. Vi får se om det blir mer måla idag. Det ser ganska mulet ut runt omkring, så vi får ju avväga om det är värt risken att fortsätta och då riskera att det börjar regna på det nymålade.

Det är ju i alla fall fredag idag, även om jag inte längre känner någon större skillnad på veckodagarna. Ser i alla fall fram emot lite rödvin i kväll. Balsam för både kropp och själ, om ni frågar mig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det konstigt med vädret,igår sa dom att det skulle regna o blåsa men fint på lördag,en timme senare sägs det på en annan kanal att det ska regna även Lördag men vart tog regnet vägen idag inte här i Valhalla iaf

Lena sa...

Jepp, väderprognoserna är inget att lita på. Bättre att gå ut och titta på hur himlen ser ut! ;)

Skicka en kommentar