torsdag 23 november 2017

Upptäcktsfärder runt Benidorm

Som jag har nämnt tidigare, så har ju jag och Bosse lite svårt för att bara ligga still och slappa några längre perioder. Därför bestämde vi oss för att ta en cykeltur söderut i lördags. På vägen var vi tvungna att stanna för ett passande kort....

Vi fortsatte på cykelbanorna, som vi tidigare bara hade skrattat åt. De är placerade mitt i vägen, på mittremsan, men det fungerar! Rätt som det var så tog cykelbanan slut och vi svängde ner i nästa by söder om Ponientestranden i Benidorm. Tror byn heter Cala de Finestrat o Morales. Mysigt var det i alla fall....

Vi köpte oss en nygrillad kyckling och satte oss för att luncha invid stranden....

Ett nygift spanskt par blev fotograferade vid klippan bakom oss och JAA, det var väldigt fint just där....

Ännu finare blev det när vi hade tagit oss en bit upp på berget intill....

I måndags fick vi följa med våra nya svenska vänner från campingen, Kjell och Solveig, ut på en liten vandring med den svenska kamratklubben Mas Amigos. Kjell, som var dagens vandringsledare, tog oss till en by norr om Benidorm - Albir. Där startade vandringsleden till Faro de L'Albir....

Perfekt väder för en skön vandring till den gamla fyren, ca 2,5 km i enkel riktning. Väldigt vackra vyer....

Ung som gammal så tog vi oss i lugn takt och småpratandes mot den gamla fyren, som har blivit renoverad 2011. Mycket trivsam vandring i svenska vänners lag. Vandringen gav Bosse och mig en del idéer om var vi ska vandra själva sen....

Tisdagen ägnade vi åt att gå i vågorna längs vår beach, Levante. Vi gick hela tre vändor för att stärka oss inför onsdagens bergsvandring, som vi hade börjat planera lite inför. Vi hade ju redan gått upp till korset, som var rätt så ansträngande. Nu hade vi tänkt vandra vidare längs bergskammen till Albir, där måndagens vandring till fyren hade börjat.

Klockan ringde redan 07:30, vilket är väldigt ovanligt för oss. Vanligtvis sover vi till halv tio - tio. Nu var det bara att ladda med en bra frukost och packa med oss lite vatten och ätbart och ge oss av. Vi fick belöningen direkt....

Det var väldigt krävande bitvis. Inget för folk med höjdskräck....

En välbehövlig fruktstund på klippans kant för att orka vidare....

Ibland var vi bara tvungna att stanna upp för att beundra utsikten....

På ett ställe undrade vi lite över den här skriften, men vi förstod ganska snart vad den innebar - bara att klättra rakt upp på hala stenar....

Leden gick hela tiden bara några meter från klippkanterna och stupen ner mot havet. För att få en uppfattning, så lägg märke till de två personerna som går på leden på branten framför mig som små myror....

Ibland vågade även jag titta över klippkanten....

Här kunde vi börja ana slutet på vår vandring - radiomasterna i Albir. Ändå var det lång och mödosam vandring kvar. Fötter, knän och lår hade börjat protestera för länge sedan, även om det inte var fel på själva orken eller humöret....

Så här glad blev Bosse när vi äntligen hade nått vårt mål....

Att vi sedan hade ca 2 km kvar ner till slutmålet i superbrant terräng, var det ingen som hade trott skulle vara så jobbigt. Men den som väntar på något gott....

Efter ca 1,2 mil i tuff terräng och fem timmar senare, så var det väldigt skönt att få ta bussen hem till campingen. Vi somnade ganska ovaggade efter att ha tittat på "Bonde söker fru".