torsdag 26 maj 2011

Spartips Nr. 4

Mat är ju en stor utgift som det går att spara mycket pengar på, så många av mina spartips framöver kommer nog att handla om mat.

Det slängs otroligt mycket mat i våra hem. Det kan vara överbliven mat eller mat där bäst-före-datumet har gått ut. Då vaknar snåljåpen i mig direkt. Har jag nog fått efter min mormor, för hon kunde banne mig inte slänga någonting.

Om vi börjar med matresterna, så tycker jag absolut att de ska sparas i kylskåpet eller frysen. Det går alltid att slänga ihop en omelett, pastasås eller t ex en sallad med resterna från en måltid. Känns det inte lockande för stunden, så frys in maten till en annan dag när du är mer inspirerad.

Som ett exempel så gjorde jag en omelett här om dagen med korv, som hade blivit över från en annan måltid. Jag stekte lite kokt potatis, som också var över från en annan dag, tillsammans med korv och bacon. Sen vispade jag ihop ägg med kryddsalt och gräslök, som jag sedan hällde i pannan. Vips, så hade jag fått en smaskig omelett av två dagars rester.

En annan sak, som ligger mig varmt om hjärtat, är det där med bäst-före-datum-skräck. Folk slänger så otroligt mycket mat i onödan. Bara för att det står ett datum tryckt på en förpackning, så betyder inte det att varan är rutten när det datumet är passerat. Datumet anger bara sista dag som affären vågar garantera att varan är prima.

Nej, använd sunt förnuft och lukta eller smaka på maten eller mjölken. Kan du inte med dina sinnen känna att det är något fel, då är det heller inget fel. Mjölk eller fil som inte känns helt OK att dricka, även om den inte är sur, kan man mycket väl baka eller laga mat på.

Jag brukar ofta passa på och köpa matvaror för halva priset i affären när de reas ut för att de har kort datum. Går ju alldeles utmärkt att lägga in i frysen eller tillaga och sen frysa.

Låt det sunda förnuftet styra - inte bäst-före-datum!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar