torsdag 26 maj 2011

Harpsund runt på cykel

Vi vaknar av att solen tittar in genom persiennerna. Vinden har mojnat och det är en härlig morgon. Idag blir det ingen morgonpromenad för mig för vi ska ta en lite längre cykeltur, har vi bestämt. Man behöver ju inte överdriva motionerandet!

Rejäl frukost först och efter det lite koll av bloggar och hemsidor. Sen är det dags att förbereda matsäck som vi ska ha med oss på cykelturen. Jag gräddar pitabröd i brödrosten och fyller dem med uppvärmd chili, som blev över från i förrgår. Kaffetermos och vattenflaskor, sen är vi klara för avfärd.

Ja, jag har magväska och cykelhjälm!! Inga kommentarer, tack! Jag bjuder på det!


Vi trampar på mot Svalboviken på en slingrande grusväg som löper längs med Näshultasjön. Väldigt vacker sträcka och det går flera cykelleder just på den här vägen.

När vi kommer till Sandviks Hage blir jag tvungen att stanna för att fota. Det är så himla fint nu när grönskan är som frodigast. Vi brukar ta oss hit med vår lilla utombordare ibland för att sola och grilla på ångbåtsbryggan.


Sörmlandsleden går genom den här fina hagen också. En av de finaste etapperna på Sörmlandsleden tycker jag är just mellan Svalboviken fram till Kvarntorp. Många skolklasser går just den etappen.


När vi kommer en bit till närmare Svalbokviken blir jag tvungen att stanna till för lite foto igen. Den här gången är det ett gammalt torp som jag bara inte kan motstå. Grinden står lite lagom öppen och välkomnande....


Inget fel på utsikten heller....


Landskapet är väldigt kuperat här och det är en rätt så krävande etapp att cykla. Vid Svalboviken svänger vi av mot vänster och kommer ut på asfalterad landsväg. Ändå mer uppför, backe efter backe.

Vi passerar genom ett litet samhälle, Fjellskäfte, som ligger helt gudomligt inbäddat i grönskan vid kanten av en fin liten sjö. Ännu ett litet smultronställe vi passerar vid en vacker sjö, Granheden. Grönskande ängar i väldigt kuperat landskap med betande hästar. Nu mår jag bra!

Vi tar av från landsvägen in på en liten mindre asfaltsväg, som går mot Harpsund och Mellösa. Där blir jag tvungen att stanna igen för att fota den fina vyn som Granhedsslätten utgör. Det går givetvis inte att fånga allt det fina på kort, men jag gör ändå ett försök.


När vi har kommit halvvägs, dvs ca tre mil, så hittar vi ett fint ställe att rasta på precis vid Harpsundssjöns strand. Allt smakar underbart när man är hungrig. Vi äter udner tystnad och konstaterar att här kan man bara höra naturens egna ljud, inget tecken på någon civilisation. Härligt!


När Johnny går upp till cyklarna för att hämta termosen med kaffe, så kommer två lågt flygande tranor svävande förbi bara några meter från där jag sitter. Helt magiskt! Lite längre bort kan vi höra en enträgen gök med sitt ko-ko. Det här är livskvalitét!


Vi passerar det vackra Harpsund och fortsätter på den slingrande vägen mot Mellösa. Det ligger otroligt många gamla, fina gårdar och torp efter vägen. Den ena snickarglädjen avlöser den andra. Kul när folk bevarar och rustar upp de gamla husen.

När vi rullar nerför backen in mot Mellösa samhälle så blir jag tvungen att stanna igen. En hel hage med bedårande, vita, små kalvar. De går där tillsammans med både "mamma ko" och "pappa tjur". Medan jag försöker få en bra bild, så verkar det som att tjuren blir irriterad över att jag kommer för nära. Han börjar frusta och mopsa sig så vi blir fulla i skratt.


Får en söt bild i alla fall....


Nu är det bara landsväg hem från Mellösa och vi trampar på. Svider bra i låren nu. Tur att vi får lite medvind hem, även om det inte blåser speciellt mycket. Den sörmländska naturen har verkligen visat sig från sin bästa sida idag och jag känner mig så tacksam över att få uppleva den på så nära håll.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar