torsdag 7 juli 2011

Gädda till lunch?

Henke lånade båten igår tillsammans med en kompis för att ge sig ut och fiska. De var ute från sextiden och det dröjde ända till halv tolv innan de var tillbaka. Både Johnny och jag hade precis somnat när han knackade på ytterdörren.

De hade fått några små abborrar och en skaplig gädda. Abborrarna tog de med sig hem, men gäddan fick vi behålla. Men vad gör man med en gädda halv tolv på natten när man är alldeles nyvaken. Jo, man ber Henke att lägga den i en tätslutande plastpåse i vedboden. Både jag och Johnny hatar lukten av rå fisk!

Nu har jag precis varit ute och hämtat in gäddan och lagt den i en kastrull för att kokas. Tror inte att varken jag eller Johnny är speciellt sugna på att äta gäddan, men jag vet en som är - Simba. Han tassar omkring i köket och sniffar intresserat efter det som nu står på spisen och puttrar.

Så här hotfull ser gäddan ut där den ligger i kastrullen....


När vi var med Simba på Strömsholms Djursjukhus i förra veckan, så fick vi ordinationen att komplettera hans torrfoder med fettsnål, proteinrik mat, som t ex fisk, fågel och magert kött. Då passar ju gädda alldeles utmärkt! Ska dela upp köttet i småportioner och frysa in, så att han kan få njuta länge av gäddan.

Så fort gäddan är undanstökad så ska vi ge oss ut på en joggingrunda. Idag ska det ju tydligen bli en toppendag, så det gäller att stöka undan allt som bara går för att sedan kunna fara ut på sjön och sola och bada resten av dagen. Nu längtar jag verkligen efter att få ligga en stund i solen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar