söndag 11 december 2011

Seg söndag

Aj, aj! Det blev visst lite för mycket vin i går. Det var det värt, för vi hade det jättetrevligt och kalopsen var supergod. Tack mamma och Lillis för en trevlig kväll!

Vi bestämde i går, att vi skulle gå på visningen av lägenheterna på Vilsta Herrgård tillsammans idag. Det är alltid kul att se hur de blir, när de nästan är klara. Jag har bestämt mig för att ta en promenad dit, för att se hur långt det är.

På vägen går jag och tänker på Johnnys och mina många och härliga cykelturer. Vi har flera gånger cyklat på den här gång- och cykelbanan, där jag just nu går. Jag blir ledsen, när jag tänker på hur härligt vi hade det i somras. Det skulle ju bli fler såna härliga somrar.

Det luktar pepparkakor, när jag går förbi Skogaholms och det får mina tankar att ändra riktning. Nu kan jag dessutom se Vilsta Herrgård, vilket gör mig glad. Den ligger så fint där vid ån, inbäddad bland gamla ekar och pilar. Kommer att bli kalas, att kunna promenera dit och hälsa på.

Kolonistugorna ligger så fint, där jag kommer och halkar fram på den isiga vägen. Tänk så mycket mer man ser, när man går. Åker man bil eller cyklar, så svischar allt bara förbi. Nu kan jag riktigt njuta av det fina på vägen.

Mamma och Lillis skulle bli lite sena, så i stället för att gå in själv på visningen, så går jag vidare till stallet och hälsar på de fina hästarna där i hagarna. Jag är barnsligt förtjust i hästar, så jag tar tillfället i akt och pussar dem på mulen.

När mamma och Lillis kommer, så går vi fram mot ingången. Mäklaren håller på och låser och plockar undan. Det visar sig att Lillis har tagit fel på tid och visningen var alltså en timma tidigare. Synd! Jaha, men då är det väl bara att vi åker hem till mig och fikar då.

Vi hinner knappt dricka upp kaffet innan jag hör att larmet tjuter på en bil. Jag misstänker att det är Lillis bil. Det har nämligen hänt tidigare, när Effie sitter kvar i bilen. Jag går fram till altandörren för att titta.

Jo då, mycket riktigt, så är det deras bil som står och blinkar och tjuter för fullt. Mamma och Lillis skyndar sig att dricka ur kaffet och tackar för sig.

Magen knorrar och jag blir sugen på att laga någon god mat. Hm, vad har jag i frysen? Måste försöka att äta så mycket som det bara går ur frysen, så att jag kan hämta hem resten från mamma och Lillis. Jag bestämmer mig för att göra spagetti och köttfärssås.

Min nya mikro är helt suverän! Jag har tagit mig tiden att läsa bruksanvisningen ordentligt, så att jag kan utnyttja alla finesserna. Oftast orkar man inte det och då använder man bara en bråkdel av funktionerna. Nu tinar jag upp köttfärsen med något som kallas "auto defrost" och den blir perfekt.

Det smakar underbart med hemlagad mat. Det var länge sedan jag lagade något ordentligt. Oftast har det blivit något enklare, så att det går fort. Det är ju inte så roligt att laga mat till sig själv, men idag tyckte jag faktiskt det. Framsteg!

Efter maten har det börjat skymma på lite ute. Då tänder jag ljuslyktorna, som jag har diskat rena och fina och riggat upp på verandan. Så här stämningsfullt blir det....



Sen ger jag mig på att läsa ytterligare en bruksanvisning, till tvättmaskinen. Lika bra att läsa ordentligt, så att man förstår sig på alla finesserna. Annars ligger det mig nära till hands, att bara börja ratta direkt på alla knappar, men nu tar vi det lilla lugna.

Tror att det blir tidigt i säng för mig i kväll. Känns som att jag skulle behöva det efter gårdagens kalas.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar