onsdag 25 januari 2012

Besiktning och bubbel

Egentligen, så skulle jag ha behövt gå en riktigt lång promenad på förmiddagen idag, för jag moffade tårta igår, som om min sista dag var kommen. Skit samma, det var gott i alla fall!

Nej, idag blir det ingen promenad, för jag ska åka ut till Bälgviken, tillsammans med Henke. Spekulanterna har begärt en besiktning av huset och vi ska vara med. Visst är det lite spännande, men jag känner inte att jag har något att oroa mig för, egentligen.

Jag ringer till Henke en halvtimme tidigare och frågar om jag kan komma lite tidigare, för att hälsa på deras katt, Morgan. Absolut! Skönt, för jag går bara hemma och är rastlös.

Henke och Johanna står beredda med katten Morgan i hallen, när jag plingar på dörren. Det blir lite av pusskalas och Morgan verkar fundera över vad som är frågan, egentligen.

Det känns jätteskönt, att ha Henke med mig ut på besiktningen. Inte bara för att han kan bygg, utan även som psykologiskt stöd. Jag har ju haft lite svårt för att åka ut till huset själv nu, på sista tiden.

Besiktningsmannen är från Anticimex och verkar riktigt trevlig. Straxt därpå, så kommer killen i spekulantparet, tillsammans med pappa, svärfar och en rörmokare. Här ska vi inte missa något! Måste ändå säga att det aldrig kändes så.

Efter en stund, så dyker även mamman upp. Vi finner varandra direkt, mamman och jag, och pratar om gemensamma bekanta, så att jag håller på att missa hela besiktningen. Tur att Henke är med!

De har gått igenom hela huset, från grunden till vinden och hittar inget fel. Även om jag visste det redan från början, så känns det skönt att få ett kvitto på att jag säljer ett bra hus. Synd bara att jag inte kunde få ut det pris jag ville!

Även om de nu har lagt ett, som jag uttrycker det, skambud, så får jag ändå erkänna att jag gillar dem. De är unga och väntar sitt första barn. Så kul för Bälgviken, att det kommer en ny generation in i vårt hus! Helt plötsligt, så hör jag mig själv säga, att det där lämnar jag med, det där också.

Från att ha varit hatiskt inställd till de prutande spekulanterna, så känner jag att jag vill dem så väl. Känns så kul att det kommer en ung, ny familj till vårt hus. Kunde inte ha blivit bättre! Jag vill dem så väl , så jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Tänk hur man kan förändras!

Dessutom, så ska det bli så himla skönt att få lämna över nyckeln till huset och känna att jag stänger dörren till den delen i mitt liv. Det blir så symboliskt! Nu kanske jag kan få lite lugn i sinnet, när jag slipper att ha huset att oroa mig för.

På väg hem, så åker jag vägen förbi Tuna Park och kan inte låta bli att köpa en flaska bubbel. Jag ringer mamma och frågar om hon vill göra mig sällskap att fira. Jag vet ju redan nu, att det blir affär. Vi kommer att skriva kontrakt den här veckan.

Lillis skjutsar hit mamma, som inte var sen att nappa på mitt erbjudande. Vi skålar i finaste kristallglasen. Skönt att kunna dela glädjen med mamma! Förutom att vara min mamma, så är hon en av mina bästa vänner!

Förutom glädjen, så finns det många mörka tankar kring dagens händelse också. Tur att jag har mamma att dela dessa tankar med! Även om vi har det mysigt och så, så blir det även en del djupdykningar i känslornas hav.

När klockan börjar närma sig halv elva, så ringer Lillis och undrar om inte mamma vill bli hämtad snart. Jag berättar att vi har blivit lite djupa, men att det nog kan vara läge att komma snart.

Jag kramar om mamma, innan hon kliver ut i mörkret och jag blir själv igen. Skönt att jag har bloggen kvar att ge mina sista tankar till, innan det är dags för sängen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar