torsdag 28 april 2011

En dag kvar för Johnny

Idag följer jag med Johnny in till stan igen på morgonen för att få tillgång till bilen. Snart är det slut på pusslandet med bilen i och med att Johnny jobbar sin sista arbetsdag i morgon. Känns helt overkligt!

Jag är tillbaka hemma precis innan kl. 8 så att jag kan gå min morgonrunda som vanligt. Skönt med rutiner, trots allt. Idag är det kallare i luften, så det får bli jacka också. Det har varit markfrost i natt. Tur att vi inte har planterat ut några frostkänsliga blommor ännu. Det var till och med frost på vindrutan på bilen när vi åkte i morse.

När jag är tillbaka från min stavgångsprommis så slänger jag i en maskin med våra träningskläder. Sen blir det inte mycket vettigt gjort hemma innan det är dags att ta sig in till stan igen. Jag ska på lunch på Tingsgården med några av mina gamla arbetskamrater från FB Data. Ska bli kul att träffas. Många av de som är inbjudna har jag inte träffat på flera år, så det finns säkert mycket att prata om.

När jag har parkerat bilen så står Karin tillsammans med Elvy och Elice på gården och inväntar oss andra. Sen kommer Siri och lite senare ser vi Lennart irra omkring inne på restaurangen letandes efter oss andra. Vi sätter oss inne trots det soliga vädret, eftersom det är riktigt kyligt i luften.

Som jag misstänkte har vi mycket att prata om, så samtalet flyter på och alla kvittrar om ditt och datt. Känns inte som att man har varit ifrån varandra en sekund fast det har gått många år. Synd bara att inte fler kunde komma. Alla åt dagens fisk och den var väl så där, måste jag säga. Men då vet vi att man ska välja kött eller sallad där nästa gång.

Efter en dryg timme bryter vi upp och jag far vidare till nästa kalas. Den här gången är det på kaffekalas till min dotter Ullis och hennes sambo Marre och deras lilla solstråle Hailey, fyra månader. Med mig har jag lite kläder till Hailey förstås och småplantor som jag har dragit upp från frö, tomater och paprika. Katten Freaky får en egen kruka med kattmynta, som dock behöver växa till sig lite innan han får börja nafsa på bladen. Blir bra att plantera ute på deras nyrustade altan.

Hailey är hungrig så jag får äran att ge henne flaskan med ersättning. Mysigt! Sen börjar det lukta misstänkt och äiti, (mamma på finska), får rycka in och byta blöja. Senare med torr blöja bjuder Hailey på lite härligt, dregliga leenden. En uppvisning i gåstolen står också på dagens schema.


När klockan har passerat tre så ringer Johnny och vill bli hämtad och vi är snart tillbaka hos Ullis och Marre så att de får gratta Johnny, vilket har blivit uppskjutet gång på gång. De har gjort en jättefin tavla av kort på Hailey och Johnny blir jätteglad. Dessvärre har Hailey somnat, så morfar Johnny får nöja sig med att titta på den sovande tösen.

Efter kaffe och mycket prat bryter vi upp och åker vidare till Coop Forum där vi besöker "fästingbussen" för att få vår tredje dos av TBE-vaccin. Skönt, nu är det tre år till nästa gång vi behöver vaccinera oss. Vi får flera fästingbett varje år, mycket beroende på att Simba drar in de små odjuren i pälsen, så det känns skönt att inte behöva oroa sig för TBE i alla fall.

Det är en strålande kväll, inte ett moln så långt ögat kan nå, så nu ska jag nog gå ut och sätta mig en stund på altanen och lyssna på skogens ljud och gotta mig i solen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar