onsdag 27 april 2011

Onsdag efter påsk

I natt har det kommit lite regn, så det är en ren och klar luft som möter mig när jag ger mig ut på morgonrundan. Man riktigt ser hur grönskan exploderar från dag till dag och speciellt efter en regnskur. Dessutom sköljs ju lite av pollen bort när det regnar. Jag har aldrig varit allergisk mot pollen, men visst känner jag av den i luftvägarna när det är höga halter i luften.

Varje morgon går jag förbi båtbryggan där vi har vår lilla båt. (Det är den vita båten framför den röda som är vår). Vattenståndet har varit så högt i sjön så att man inte har kunnat se vår båtboj över huvudtaget. Den har legat helt under vattenytan, men nu börjar man kunna se öglan på bojen i alla fall. Härligt, nu skulle vi snart kunna lägga i båten så att vi skulle kunna komma ut och fiska lite. Inte för att vi har fiskat speciellt mycket sen vi flyttade till Bälgviken, men nu när vi har all tid i världen så skulle det vara kul att komma igång med det. Dessutom ett bra sätt att dryga ut hushållskassan.


När jag kommer ut på stora vägen, så luktar det sommarregn av den blöta asfalten. Från skogen hör man skogsduvornas hoande. Över gärdet jag passerar drillar lärkorna för fullt.


Vad skönt det är att kunna ta det lite lugnt när man är ute och går! Ingen tid att passa, bara att njuta av allt runtomkring. I backen upp från badet ser jag att blåbärsriset har börjat att blomma.


När jag ändå är på marknivå så lägger jag märke till en fin liten mossa som också blommar för fullt. I normala fall hade jag bara dundrat förbi, men nu har jag tid att ta in allt det fina. Livskvalitet!


Uppe på åsen längs med Sörmlandsleden ser jag att liljekonvaljerna har kommit långt också. Snart står det inte på förrän de står i full blom och det sprider sig en underbar doft i skogsbrynet.


Undrar om det blir sol idag? Igår var ju min plan för dagen att jag skulle premiärsola i solstolen, men sken solen då? Inte då! Jag har lagt mig till med en väldigt missprydsam "bonnbränna". Varje solig dag har jag gått omkring i trädgården iklädd T-shirt och solen har varit stark, så då kan det ju bara bli på ett sätt. Skulle vara skönt att få bort brännan efter T-shirten.

När jag kommer hem igen på uppfarten så slår det mig att påsken faktiskt är slut men att vi har kvar påskriset framför farstubron. Om du frågar mig så skulle det få stå kvar till midsommar om det var så för jag tycker det är fint, men det börjar väl vara dags att ta bort nu. Snart kan man plantera blommor i urnorna i stället och då känns det bättre.


Ullis ringer just när jag sitter och bloggar. Hon undrar om Johnny och jag vill komma och hälsa på hos dem i morgon. De vill ju givetvis visa sin nypimpade altan, men också gratta Johnny, vilket det har fått skjutits på. Kan passa ganska bra, eftersom jag har bilen då. Jag ska nämligen träffa gamla arbetskamrater från FB Data-tiden på en lunch på Tingsgården. Ska bli kul! Många av dem har jag inte träffat på flera år.


Telefonen ringer igen och den här gången är det Lillis, mammas man. Igår ringde jag honom och undrade om han har tillgång till pallkragar på sin verkstad och det hade han. Vi har tänkt anlägga odlingsbäddar bakom potatislanden så att vi kan odla lite mer grönsaker. Nu undrar Lillis om jag är hemma vid tretiden för då skulle han kunna komma ut med ett gäng pallkragar. Supersnällt! Då ska jag se till att bjuda på en kopp fika!

Nu tror jag visst att solen börjar titta fram!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar