söndag 24 april 2011

Påskdagen

Idag är det ingen tvekan om jag ska gå min morgon runda eller inte med tanke på all godis man har smällt i sig under helgen. Åter en helt fantastisk morgon med gassande sol, fågelkvitter och inte en vindpust. Ett helt oslagbart sätt att väcka kroppen på.

Hemma har Johnny förberett frukosten så att det är i princip bara att slå sig ner vid bordet. Men varför följer inte Johnny med på morgonrundan, kanske ni undrar. Jo, det har att göra med att han inte har så mycket överskottsfett att förbränna. Men lågintensiv träning innan frukost så bränner man fett och har man inte så mycket fett att förbränna så är det musklerna som ryker och det vill vi ju inte.

Idag har vi faktiskt ingenting inbokat. Härligt, en hel dag som vi kan göra vad vi vill! Vi börjar en stund framför datorn med våra bloggar. Johnny lär mig sakta men säkert hur man kan locka många beskare till bloggen, vilket inte alltid är helt lätt, men helt uteslutande om man har tänkt att förena nytta med nöje. Ett inlägg om en artikel på Expressens nätsida, vilket inte var helt lyckat idag när det inte är så många inne på nätet. Men nu vet jag i alla fall hur man gör.

Sen är det trädgården som gäller. Rosorna ska beskäras och därefter gödslas. Efter det blir det lite krattning av en del av gräsmattan. Gäller att inte förta sig. Resten får vänta till en annan dag. Johnny har kämpat med att få bort mossbeläggningen på plattorna där vi brukar ha grillen. Inte helt lätt. Sen lite ättika på det så kanske mossan håller sig borta ett tag.

Till lunch blir det rester från igår, köttbullar, korv, Jansson och stekt potatis med rödbetssallad. Tur att det inte blev så mycket mat kvar, för det känns ju så där att äta samma mat i flera dagar. Men idag var det gott i alla fall.

Kaffe på altanen i solgasset. Sen en stund vid datorn igen för att kolla hur dagens inlägg om artikeln på Expressen har fallit ut. Inget vidare, men det kan man ju förstå en dag som denna, att folk inte vill sitta inne och surfa på datorn.

Någon timme senare är det dags för dagens motionspass, en joggingrunda kring Lillsjön i sakta mak. Känns mycket bättre än sist, även om det fortfarande känns tungt att jogga. Det krävs ett tag innan man kommer över den där puckeln innan det känns skönt och att man längtar till varje tur. Jag har varit där så att jag vet att det är värt att kämpa på så här i början för att få uppleva den härliga känslan.

Se där det finns ju faktisk kvar lite i ölmaskinen från gårdagen. Smakar gudomligt efter joggingturen. Men vad är det då för mening med att jogga om man sen tar en öl direkt efter? Jo, men hade jag inte joggat så hade det ju varit ännu sämre. Nu kan jag njuta av ölen i fulla drag och utan dåligt samvete.

Jag ringer och pratar med mamma en stund innan det är dags att börja tänka på kvällsmaten. Idag blir det hemmagjord pizza med skinka, köttfärs och färska champinjoner som fyllning. Till det äter vi en pizzasallad som jag har förberett någon dag innan så att den kan dra i sig av marinad och kryddor. 

Efter maten sitter vi och coolar av oss en stund i stolarna på altanen, nu när solen börjar gå ner och det blir svalare. Sen går vi in och tittar vi på ett inspelat avsnitt av "Mitt i naturen Australien". Jag gillar den serien skarpt! Nu blir det dusch och sen sängen för att titta på något annat inspelat, förmodligen "Criminal minds". Sen natti, natti!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar