onsdag 25 maj 2011

Plånboken dödar Afrikas djur

Nej, nu får jag snart sluta läsa Aftonbladet för jag hittar bara de där upprörande artiklarna och berörs så illa så att jag måste skriva av mig.

Den här gången handlar det om att det finns farmare i Sydafrika som föder upp sällsynta djur så att de senare kan dödas av rika turister. Horribelt!

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala dyra pengar för att få åka på en safari, men att betala för att få skjuta dessa fina djur, där går gränsen. Jag har ju till och med svårt för jakten som pågår här hemma i Sverige.

Tänk om dessa farmare istället kunde satsa på att föda upp sällsynta djur för att säkra deras fortlevnad. Då skulle det ju finnas någon högre mening med det hela. Givetvis så är det ju pengarna som lockar, men jag har ändå väldigt svårt att förstå hur man kan ställa upp på något liknande - både som turist och som uppfödare.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Klokt att föda upp djuren för jakt, eftersom det kommer att minska den illegala jakten. Det i sig säkrar (eller åtminstone förbättrar chansen för) de vilda djurens fortlevnad.

Däremot är jag mycket tveksam till själva jaktupplevelsen. Fasaner och andra fåglar som föds upp i europa för liknande ändamål blir ofta så vana vid människor att de inte går i flykt. Då har de inte stor chans att undkomma jägaren.

Jakt ska bedrivas i syfte att skaffa mat eller ta bort oönskade individer (vilda djur i stadsmiljö, sjuka eller skadade djur som lider etc.). Om man sedan kan få behålla en trofé i form av ett horn, skinn eller liknande som ett minne av en lyckad och väl genomförd jakt ar det ett trevligt komplement till maten som serveras.

//Johan

Anonym sa...

Jag tycker det var dålig rubriksättning. Det borde stå något i stil med; Nu är det inte bara rika som jagar i afrika.

Kolla på hela dokumentären så får man en lite annorlunda bild av det hela.

Jag är inte emot det dom håller på med sålänge köttet går till de som bor i området.

Instämmer med föregående johan

//johan 2 :)

Lena sa...

Det är möjligt att inslaget i Aftonbladet inte tar upp hela sanningen och därmed inte belyser det hela från alla synvinklar, men jag uppfattar i alla fall det som att det är plånboken som avgör.

Kan du bara slanta upp tillräckligt med pengar, så kan du i princip få döda vilket djur som helst och det är just det jag tycker är så hemskt. Därav rubriken.

Robert eriksson sa...

Jag har själv varit i Afrika ett fler tal gånger för att jaga och det dom glömmer bort att berätta är att om inte pengarna kommer via trofe jakt så skjuts dom undan och bränns på bål för att ge plats till tam boskap .
lejon och andra rovdjur skulle vara utrotad om dom inte kunde jagas till ett hökt pris .
deras sätt är bättre för fuanan än vårat Svenska ,det vill säga dom jagar trofer och låter hon djur vara och har en ständigt ökande stam av vilda djur trots rovdjur
allt tas tillvara på kött ,skin ben mm
så utan jakt fans det inge vilda djur i Africa

Kim sa...

Johan, jag tror knappast att den illegala jakten kommer att avta i och med att djuren föds upp. Den illegala jakten oftast inte går ut på att för nöjes skull döda något, utan istället för att kunna få pengar för skinn, kött, organ eller vad det nu är. Tjuvskyttar har nog ingen större lust att betala för något de kan få gratis och sen tjäna pengar på.

Har personligen inga problem med jakt om det är av rätt fel, men det här känns bara tvistat och ännu ett tecken på människans respektlöshet mot världen omkring sig.

Anonym sa...

förlåt, menar av rätt skäl, inte av rätt fel

Lena sa...

Tack för din kommentar, Kim! Kände mig lite ensam där ett tag...

Skicka en kommentar