lördag 2 juli 2011

Turkietresan

Kvart över två på torsdagsmorgonen den 23:e juni ringer väckarklockan och det är dags att göra sig klar för att komma iväg till Arlanda. Varför måste alla charterresor avgå så himla tidigt?! Å andra sidan så kommer vi ju ner till Turkiet skapligt på dagen så att vi hinner få lite glädje av resdagen också, så det får väl vara OK då.

Hailey är trots allt på ett glatt humör vid inchecklingen på Arlanda och blir väldigt förtjust i mitt halsband....


Flygresan går väldigt snabbt och Hailey klarar resan otroligt bra. Hon säger inte ett knäpp vare sig under start eller landning, då de flesta småbarn annars brukar vara otröstliga. Sen att hon har en liten gnällperiod mitt under flygresan, är väl inget annat att förvänta sig av en sex månaders liten flicka.

Efter en mycket svettig bussresa på så där en timme, så är vi då äntligen framme vid vårt hotell, Seven Seas Side....


Mycket trevligt och rymligt hotellrum....


....med en underbar utsikt från balkongen....


När vi har packat upp väskorna, så går vi ner till lobbyn för att kolla runt lite på området. Vi blir väldigt positivt överraskade. Allt är så himla rent och snyggt. Känns som att man är på ett sagoslott eller något i den stilen. Det här är utsikten från lobbyn ner mot havet....


....och det här är gången ner till havet med ingången till huvudrestaurangen till höger....


Självklart blir det ett dopp i havet och en stund på stranden innan det är dags för kvällen....


Innan middagen hinner vi med en drink i hotellobbyn....


Alla dagar tillbringar vi på stranden. Skönt att det fläktar när temperaturen börjar närma sig fyrtiogradersstrecket....


Hailey är helt slut i värmen, men visst har hon en fin baddräkt....


Här ligger brudarna på rad och pustar i värmen, men vi saknade Johanna på den här bilden....


Midsommaraftonen passerar utan större ståhej, även om det finns möjlighet att binda blomsterkransar. Vi avstår det och laddar för nästa dag i stället som är min och Johannas födelsedag. Jag fyller 50 och Johanna fyller 19. Det ska vi fira med dunder och brak!

I väntan på födelsedagen går jag på hotellets spa och tar en "hamam", även kallat Turkiskt bad. En behandling som inleds med bastubad, vilket inte känns helt nödvändigt i fyrtio graders värme. Efter bastun blir det en helkroppsskrubb med efterföljande massage i doftande skum. Ljuvligt! Sen får jag en ansiktsmask av lera som avslutning.

Så kommer då lördagen och det är dags för födelsedagsfirande. Jag har redan innan sagt att min present är att alla följer med på resan och att jag därför inte förväntar mig några presenter. Dessutom har ju mamma och Lillis bjudit både mig och Johnny på resan och det är väl en present som heter duga.

Ändå har mina barn med respektive skramlat till en behandling på spa't. De gnisslade lite tänder när jag inledde semestern med hamam, som var tänkt att bli min present, men jag är ju inte nödbedd när det gäller att gå på ytterligare en ljuvlig massage.

Av mamma och Lillis får jag dessutom ett sött litet set med halsband och armband av sötvattenspärlor, som de köpt under sin resa i Kina. Passar utmärkt till kvällens klädval och det skålar vi för i hotellobbyn innan middagen....


Henke har dagen till ära klätt upp sig i svart skjorta, trots den tryckande värmen. Vet inte om han trivs riktigt med det eller om minen var menad till mig. Fritt att tolka....


Efter middagen går vi till Cave Bar, en bar som är inbyggd som i en grotta. Hailey är på ett strålande humör trots värmen och att det är sent....


Henke överraskar mig och Johanna med att beställa en "special drink for my mother and girlfriend". Supergod....


Henke har ruttnat på skjortan och bytt om till linne. Så här nöjd blir man då....


Nästa dag blir en slö dag på stranden. Till och med Hailey verkar bekommen....


Framåt eftermiddagen, när solen och saltet känns för mycket, drar vi oss tillbaka till Cave Bar för lite After Beach. Där kan man sitta och njuta av en drink i poolen....


Det uppskattar även Henke och Marre....


Maten är verkligen helt fantastisk, även om det är All Inclusive och därför tillbringar vi mycket tid just med att sitta i restaurangen och äta. Servicen är superbra och kyparna försöker skoja till det lite med att vika servetter i olika, roliga formationer och sätta på våra huvuden....


Mellan alla gratisdrinkar behöver även Hailey få lite påfyllning....


På området finns också två olika waterslides. Även om jag just har fyllt femtio, så måste jag ju givetvis åka dessa. Det finns ju ingen åldergräns uppåt i alla fall....


Tre fina, glada tjejor i matsalen....


Vet inte om Johanna och Henke leker "arga leken" eller nåt....


När inget annat är kul, så kan man ge Hailey en pappersservett. Då blir hon helt galen och ska riva sönder den under våldsamma illtjut....


Sista kvällen tar vi oss i kragen och går utanför hotellet. Det har inte funnits någon anledning att lämna hotellområdet under veckan, men vi måste ju se vad som finns där utanför i alla fall.

Barnen har varit flera kvällar på en marknad, som ligger fem minuter från hotellet. Vi går dit, men vänder efter att ha konstaterat att de har samma tingel-tangel som i affären inom hotellområdet. Inget för mig!

Däremot var det ju kul att se hotelluppfarten i lite kvällsljus....


En vecka går hisnande fort, men vi känner oss alla väldigt nöjda och det ska bli skönt att komma hem. Hailey laddar batterierna på bussen till flygplatsen....


Även flygresan hem går bra. Hailey är förvånansvärt helt tyst under både start och landning. Hon har dock ett litet raserutbrott mitt under flygningen, men kan man förvänta sig något annat av en sex månaders flicka?!

Så här summerat, så har vi haft en underbar vecka tillsammans. Jag trodde nog att det skulle bli lite mer komplicerat med så många starka viljor på en och samma resa, men jag är helt klart positivt överraskad över att det har gått så bra.

Tack alla nära och kära för att ni ville vara med! Kommer att vara ett minne för livet!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar