onsdag 3 augusti 2011

Spartips Nr. 9

Jag har ju aldrig varit något större modelejon, men trots allt så har jag alltid varit intresserad av att köpa snygga kläder. Jag följde ofta med Maria till Sirpa för att handla Green House-kläder och då kan jag säga att det rullade några tusenlappar.

När jag jobbade, så var man ju tvungen att klä sig propert och då var det ju extra roligt att handla kläder. Nu när jag inte jobbar längre och mest är hemma, så går jag omkring i mina "skrot-kläder". Då kan man hålla på i trädgården och fara omkring utan att man behöver tänka på kläderna. Skulle inte tro att jag kommer att behöva köpa några nya kläder på flera år.

Då undrar väl vän av ordning vad jag menar med att titulera det här inlägget som spartips. Lugn jag kommer till det!

Först tycker jag att var och en ska ta en extra titt i garderoben för att kolla igenom vad du egentligen har och vad du verkligen skulle behöva. Då menar jag verkligen behöva, inte bara vill ha. Det måste vara behovet som styr vad vi handlar för kläder, annars blir det väldigt dyrt.

Sen kan man ju ha kläder som man är dödligt trött på. Då går det utmärkt att rensa ur dessa plagg och sedan byta med någon annan som har gjort samma sak. Ja, jag vet, det är inte alltid man har någon med samma storlek och klädsmak. Grejen är i alla fall att byter man avlagda kläder med varandra så känns det ju som om man har fått nya kläder och då helt utan kostnad.

Man kan även göra mycket för att kläder ska få längre livslängd. Man kan t ex ta alla noppiga toppar och tröjor och köra över dem med en "noppa-bort-apparat". Jag lovar, de blir som nya!

En annan sak, som sliter oerhört på kläderna, är att tvätta dem för ofta. Man behöver ju inte tvätta ett plagg efter en dag, dvs om det inte luktar illa eller är fläckigt. Många slänger allt i tvättunnan efter en dag utan att ens fundera.

Det är också lätt att köra fast i hur man kombinerar de kläder man har och då är det lätt att bara lägga bort kläderna och tro att det är själva plaggen man har tröttnat på. Nej, lägg lite energi på att komma på nya kombinationer av plagg, så ska du se att det blir lite roligare!

Känner att det finns hur mycket som helst att spara på när det gäller kläder, men nu får det räcka för den här gången!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar