måndag 27 februari 2012

Spontanlunch och besök av Hailey

Måndag morgon och jag har sovit närmare elva timmar. Jag har sovit skönt och drömt fina drömmar. Simba sitter tålmodigt bredvid mig i sängen och väntrar bara på det magiska ordet, "Kom då!".

Underbart, att bara ta det lugnt! Jag sitter som vanligt vid datorn med sista morgonkaffet. Då slår det mig, att jag kanske ska höra med Karin, om hon vill komma över. Jag har en bit paj kvar i kylen från i lördags, så vi skulle ju till och med kunna äta lunch tillsammans.

Karin blir glad och vi bestämmer, att hon ska komma till elva. Sen har Karin en tid att passa vid halv två, så hon måste åka lite innan dess. Synd, för då hinner hon inte träffa Hailey, som ska komma vid halv två. Karin brukar tycka att det är mysigt att få träffa Hailey, men den här gången hinner de inte ses.

Vad kul det är, när man kan få vara lite spontan och bjuda på lunch, bara så där. Ibland blir det bara jobbigt, när man har bokat in något en månad innan eller så. Tur att jag har lite vänner, som faktiskt kan vara lika spontana.

Jag hinner lagom vinka av Karin, när Ullis och Marre kommer med Hailey. De ställer vagnen på altanen och lämnar in Hailey genom altandörren. De har bråttom till mötet med mäklare och köpare. Nu ska vi rå om varandra, jag och Lillstumpan....


I stället för att klä av Hailey, så tar jag på mig ytterkläderna och börjar promenera till Vilsta. Vi ska gå och hälsa på och titta på de nya köksmöblerna, som har kommit idag.

På vägen till Vilsta, så stannar vi till vid broarna och matar änderna. Hailey är helt fascinerad av alla änder, som slåss om brödsmulorna....


Vi hinner inte mer än in, förrän Hailey vill ha mat. Ullis har lämnat med en burk med fryst hemmagjord barnmat, så det blir till att tina den snabbt i mikron.

Hailey äter med god aptit och till efterrätt blir det vetelängd. Effie sitter tålmodigt på golvet nedanför Hailey och väntar på att hon ska tappa något.

Köksmöblerna är jättefina och passar alldeles utmärkt i det stora köket. Nu har även Hailey fått vara med och inviga dem. Vi passar även på att inviga tvättstugan med byte av en bajsblöja.

Efter lite bus, så är det dags att gå tillbaka hemåt. Jag går promenadvägen längs med ån, så att jag kommer fram i Fröslunda centrum. Det blir en vacker och lite längre promenad, än den vanliga. Sen kan jag även passa på att besöka apoteket, där jag har ett ärende.

När Hailey och jag är tillbaks hemma igen, så går vi till lekparken. Nu ska jag äntligen låta henne få gunga. Det är något jag har längtat efter, sen jag flyttade hit. Hittills har det varit för kallt, men nu så....


I början är det jättekul att bli gungad, men sen händer något som gör att Hailey inte alls vill vara med längre. Det kan ha varit att hon tippade lite framåt och blev rädd, men oavsett vilket, så är det bara att lyfta henne ur gungan och gå in.

Vi hinner leka i över en timme, innan Ullis ringer och säger att de är på gång. Då sätter jag på kaffet och fortsätter sedan att jaga runt med Hailey, som skrattar så att hon kiknar. Tänk, vilken tokmormor!

Ullis och Marre är märkbart lättade av, att affären med deras gamla bostadsrätt nu är klar. Nu har de lämnat nycklarna, fått slutlikviden och löst lånen. Äntligen fria!

Misstänker att Hailey kommer att sova som en stock hela natten. Hon slumrade bara till en kvart eller så, när vi var på väg hem via Fröslunda. Nu har hon fått busa, varit ute och träffat gammalmormor och gammalmorfar, så nu borde hon vara helt slut.

Om vi säger så här, jag vet en till som är helt slut nu. Blir nog till att bädda ner mig i sängen med boken idag igen. I morgon blir det stallet, så det vill till att sova ordentligt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar