tisdag 18 april 2017

Mot värmen!

När vi lämnade Prag var det för att hitta en annan camping i Tjeckien, som skulle ha en egen fiskesjö, vandrings- och cykelleder. Lät ju jättelockande för oss som tycker om att fiska. Dessutom var vi inte riktigt färdiga med Tjeckien. Mycket vackert land och trevliga människor.

Väl framme vid Camping Chvalsiny, kunde vi konstatera att vi var mitt ute i den Tjeckiska klorofyllen. Endast en till husbil på campingen. Vi checkade in och fick veta att det var gratis att fiska, men att man då var tvungen att slänga tillbaka fisken. Dessutom var den sk sjön bara en liten damm, som dessutom skulle fungera som badplats.

Vi tog en stilla promenad ner till byn istället för att handla och för att besöka den lilla puben. Mycket vackra hus med en patina som skulle kunna få självaste Ernst att tappa andan. Alla vi mötte hälsade artigt och iakttog oss i smyg. Kände oss verkligen som exotiska främlingar i den lilla byn.

Hemma i husbilen sen dukade vi upp det lilla vi hade till en påskmiddag. Ja, vi hade ju inte sju sorters lax och sill, men lilla nubben hade vi införskaffat på båten till Kiel. Helt tillräckligt och kravlöst.

Nästa dag checkade vi ut och tackade för oss. På vägen därifrån så passerade vi en jättemysig liten by, Cesky Krumlov. Där såg vi att det fanns gott om trevliga ställplatser för husbilar mitt i byn. Hade varit att föredra, men gjort är gjort. Har noterat det till en annan gång. Helt klart ett smultronställe!

På vägen ut ur Tjeckien mot Österrike åkte vi mindre vägar genom bergslandskapet. Vägen följde en vacker liten flod, där fiskande män stod på rad. Vi blev riktigt sugna på att stanna och kasta ut, men alla parkeringsfickor var fullproppade med bilar, så det var bara att fortsätta.

I Tjeckien hade vi varit tvungna att införskaffa en speciell GoBox, en sorts transponder för att betala de motorvägsavgifter som krävs. Det krånglar till det hela i och med att vår husbil väger över 3,5 ton. Då blir vi klassade som lastbil/buss och allt blir mycket dyrare och krångligare.

När vi nu passerade gränsen in till Österrike, så visste vi att vår svenska GoBox skulle fungera. Första tre betalstationerna gick bra. Sen började transpondern att signalera att något var fel. Bara att ta sig till nästa betalstation och försöka att betala i efterskott. Det kan bli väldigt kostsamt annars.

På macken blev de väldigt förvånade över att vår svenska transponder överhuvudtaget hade fungerat i Österrike. Vi fick betala ca. 25 EUR för missade stationer och slapp med nöd och näppe att få böter. Sedan var det bara att skaffa en Österrikisk transponder och fortsätta. Österrike är definitivt inget bra land att köra en tung husbil i!

Vi hade först tänkt att stanna till i Österrike innan vi åkte vidare till värmen i Kroatien, men nu var vi lite irriterade på de dyra vägavgifterna och på det snöblandade regnet som alperna bjöd på, så vi bestämde oss för att försöka ta oss ända till Rijeka i Kroatien.

När vi passerade vägtullen in till Slovenien, så applåderade vi för att vi slapp införskaffa ytterligare en GoBox. Man fick helt enkelt bara betala vid varje station. Dessutom var de väldigt trevliga i biljettluckorna.

Vädret blev bara sämre och sämre i alperna. Dessutom började det bli mörkt. Därför bestämde vi oss för att försöka få övernatta på parkeringen till någon restaurang i någon bergsby i Slovenien. Vi hade kanske tre mil kvar till vårt dagsmål, men det var helt enkelt inte värt det.

I en sömnig liten bergsby i Slovenien, på gränsen till Kroatien, stannade vi till vid en enkel bar och frågade om vi kunde få övernatta på deras parkering och det fick vi. Regnet öste ner och vi kröp in i värmen på baren och tog varsin öl innan vi gjorde kväller i husbilen.

Nästa morgon strålade solen och äppelträden blommade vackert utanför fönstret. Ny dag, nya mål. När vi körde ut från parkeringen, kunde vi se att ortsborna satt och åt frukost på den lilla baren. Mysigt!

Det märktes tydligt på både sol, grönska och temperatur att vi hade kommit över på "rätt" sida om alperna. Nu skulle vi bara hitta en bra camping att stanna på, så att vi kunde njuta av det vackra vädret. Vårt beslut blev ön Krk, som ligger en bit söder om Rijeka.

Vilken camping! Allt kändes som att man var på ett lyxhotell. Det luktade parfym överallt och alla handfat och kranar sken i kapp med solen. Vi fick en plats med havsutsikt, el och vatten. Alla faciliteter på bekvämt avstånd. Jo, det kostade en hel del, ca. 33 EUR per natt, men det var det fasiken värt.

Nu har vi precis varit på campingens pizzeria och lunchat. Idag öser regnet ner och det blåser snålt. På väg hem till husbilen igen, så knipsade jag av ett par kvistar rosmarin i rabatten. Det blir kyckling stekt i rosmarin och vin till kvällsmat. Vi kommer nog att ligga kvar här ett par dagar till i alla fall. Ingen mening att ta oss längre söderut än. Det är samma skitväder där. Nu när vi har det så bekvämt.

Vi har dessutom haft möjlighet att prova vår nya "hoppborg", som vi kallar vårt nya uppblåsbara förtält. Vi passade på att slå upp det igår, när det var soligt och vindstilla. Känns superbra idag, när regnet piskar på taket och det blåser snålt. Nu har vi vår egen lilla pensionärskuvös!

Nu känns det som om en tupplur inte vore helt fel. Bosse ligger redan och snarkar......