tisdag 31 oktober 2017

Valencia

I lördags kväll var vår sista kväll på camping RelaxSol i Torredembarra. Dagen till ära hade vi köpt stora räkor, som vi skulle steka i olja och vitlök till förrätt och en saftig flankstek vi skulle grilla därefter.

Precis när jag kommer ut med stekpannan ångandes i handen, så kommer en glad skåning med fru och undrar om det är OK att de ställer sin husvagn på platsen bredvid oss. Jo, men självklart! De häktar av sin retrovagn och börjar skjuta den in mot platsen. Vi hade precis börjat avnjuta de underbara räkorna, då vi insåg att de förmodligen behövde hjälp. Bara att torka av händerna och hugga i! Deras husvagn hade tydliga flottmärken på baksidan innan vi var klara.

Det visade sig vara ett väldigt trevligt par från Landskrona, som också var på väg söderut. Kvinnan sa att hon hade läst om att det skulle finnas naturiststränder i närheten. Jag svarade, "Ja, om man går till vänster på stranden, så vet man inte riktigt var man ska titta. Jag brukar titta ut mot havet."

Svaret jag fick var, "Ja, men vi ÄR naturister!". Vad svarar man på det?! Ingen pinsam tystnad, men ett svamlande svar från mig att jag inte är speciellt pryd och att det inte är ett problem. Hon skrattade och uppfattade min jobbiga situation.

Samtalet flöt på och innan vi sa godnatt för kvällen, så hade jag berättat om vårt tidigare besök på "naken-saunan" i Bad Bellingen. Vi skrattade gott tillsammans, helt enkelt. Hoppas att våra vägar korsas fler gånger.

På söndag förmiddag åkte vi vidare mot Valencia, fortfarande på mindre vägar utan vägtullar. Vi passerade ytterligare "rosor från vidderna" på vägen. Jag bannade Bosse och förbjöd honom att tuta. Naturen var vacker i alla fall....

Snart var vi inne i Spaniens tredje största stad - Valencia. Både Bosse och jag hade fullt sjå med att hålla koll på GPS, filer, medtrafikanter, rondeller och trafikljus. Det mest svettiga var när vi passerade det spektakulära Operahuset....

....och hamnade i en fyrfilig rondell med trafikljus på tre ställen mitt i rondellen. Till vår stora lättnad, så låg vi i rätt fil för att svänga in på rätt väg framåt. High-five på det!

Lite senare checkade vi in på en ACSI-camping - Camping Valencia el Saler. Helt OK, men lite trångt att komma in på platsrna. På toaletten hade man två val att göra....

Så fort vi hade fått ordning på allt, så gick vi en sväng för att se hur stranden såg ut. Kändes helt annorlunda mot de två sista ställena vi bott på i Katalonien. Tror helt enkelt att vi har blivit lite bortskämda, för det här är ju egentligen inget fel....

Igår tog vi en slappardag vid poolen....

Idag tog vi bussen in till Valencia och tittade runt vid "City of the Arts and Science"....

Vi hittade även till "Placa del Mercado. Där hittade vi en specialbutik för världens all öl. Så här nöjd blev Bosse då....

Givetvis lyckades vi kliva av bussen en hållplats för tidigt på vägen hem, men med facit i hand var det bara skönt att gå sista biten fram till vår camping.

Imorgon åker vi en liten bit söderut igen. Den här gången kommer vi förhoppningsvis att få plats på en fin camping vi läst om, mitt i Benidorm. Återstår att se hur det går.