torsdag 1 februari 2018

Shopping och bergsutflykt

Vädret vände helt efter att Maria och Arre åkte hem. Skönt ändå att de fick njuta av det bästa vädret Benidorm hade att erbjuda.

På söndagen efter att vi deltagit i söndagsmötet för svenskarna så tog vi ner vårt förtält. Vi hade fått information om att det skulle regna och blåsa som sjutton och då skulle det ju vara bra om tältet och mattan kom in, torra och fina.

Som vi hade befarat så blev det ett rejält oväder under natten till måndag. Då var vi ganska nöjda över att ha ett torrt förtält och matta inpackade och klara inför kommande resa söderut.

I måndags bestämde vi oss för att gå en liten shoppingrunda till gamla stan. Det börjar ju ta slut på dagarna här i Benidorm, eftersom vi har tänkt åka vidare snart.

Som vanligt när jag har bestämt mig för att shoppa så är det alltid Bosse som hittar saker. Den här gången blev det ett par nya finskor, en långärmad T-shirt och en stickad tröja. När jag väl kom igång så hittade jag två fina klänningar för typ ingenting. Det firade vi med ett glas rött på White Lions takterrass. Perfekt för att njuta av livemusiken från baren bredvid, Heart Break....

På vägen hem så insåg vi ganska snart att vi var alldeles för hungriga för att göra mat hemma, så det fick bli ett stopp på en indisk favoritrestaurang i Torreta - Eastern Spices. Suveränt god service, mat och vin, trots enkel lokal och kök....

Tisdagen ägnade vi åt att motionsvandra längs båda strandpromenaderna, Levante och Poniente. Kändes skönt efter all mat och dryck tidigare dagar. Dessutom hade hosta och halsont hållit oss borta från all typ av motion tidigare. Blev en liten nätt skoskavsgenererande promenad på ca. 13 km. Skönt!

I onsdags så åkte vi med våra Göteborgsvänner Bitte och Benny till den pittoreska lilla bergsbyn Silla. En helt underbar dag att vistas i bergen med alla blommande mandelträd. Vårt mål var denna lilla pärla till restaurang....

Värdinnan sparar på handdukar från olika länder....

Där blev vi serverade en underbar trerättersmeny av en förtjusande liten spansk dam vid namn Mercedes. Det var diverse tapas som förrätt, bl a en underbart god potatiskaka. Sen fick man välja vilket kött man ville ha som varmrätt - gris, kyckling eller kanin. Glömde att fota maten för att det var så gott!

Däremot så fick jag lite fina kort från själva byn Sella med moriskt påbrå....

Här står Bitte och njuter av utsikten och de doftande mandelträden....

Vi gjorde också ett besök i den anrika tvättstugan med inkommande vatten från bergen. Det var i den skvalande miljön som jag insåg att jag borde ha besökt toaletten på restaurangen. Nu var det bara att hålla färgen tills nästa stopp....

Bosse och Benny hade gått i förväg för att hämta bilen, men även de behövde stanna för att beundra den fina utsikten....

.... och Bitte kunde inte riktigt få nog av doften från mandelblommorna....

På vägen hem passade vi på att besöka en chokladfabrik i Villa Joyosa - Valor. Först en film och ett museum....

.... med den underbara loggan, utan att någon blir kränkt....

Sedan ett besök i butiken....

Tack Bitte och Benny för en underbar dagsutflykt....