lördag 20 oktober 2018

Sines och Figueira

Som tur var så beslutade vi ganska snart att stanna ytterligare en natt i Coimbra. Kvällen i stan på konserten hade blivit sen och ovädret hade ställt till det utmed vägarna. En natt till för att vägarna skulle hinna röjas och vi kunde ladda våra batterier.

Nästa stopp var planerat till Lissabon. Vi hade fått tipset att stanna på en IKEA-parkering i en förort och sedan ta bussen in till stan. Lät ju busenkelt! När vi kom fram till IKEA, så visade det sig att det definitivt inte fanns någon parkering för husbilar. Bommat överallt och parkeringshus med 2, 20 i takhöjd. Trafiken runt IKEA var ju inte heller att föredra, så vi stannade helt enkelt till efter gatan och letade fram en ny ställplats ett par timmars resa söderut - till Sines vid kusten.

I ren frustration tog vi oss fram på de gropiga landsvägarna. Kändes stundvis som om både porslin och Bosse och jag bytte plats under färden. Vad ni än gör när om ni åker till Portugal - välj betalväg! Vet inte vad det kostar, men det måste definitivt vara värt pengarna!

Efter mil av fält med korkekar och dåliga vägar, så kom vi äntligen fram till Sines och en gratis ställplats med tömning och på fyllning. Ställplatsen var på en välbesökt parkering på ett större affärscentra med både mataffärer och annan shopping. Klockan var redan mycket, så vi bestämde oss för att utforska omgivningarna först nästa dag.

Regnet hade upphört på morgonen och vi gick de två kilometerna in till centrum av Sines....

Efter lite googlande, så förstod vi att det var här i Sines som Vasco da Gama föddes. En portugisisk upptäcktsresande, som upptäckte Indien....

Efter ytterligare lite efterforskningar på TripAdvisor, så hittade vi det här lilla lunchstället, där lokalbefolkningen verkade trivas. Det gjorde även vi....

Trots det mulna vädret, så fick vi några härliga vyer med oss från Sines....

Dessutom så hann vi med att shoppa lite. Jag hittade ett par schyssta jeans, en klänning och en blus i silkigt material. Bosse hittade en långärmad pikétröja och en stickad tröja. Allt detta gick på strax under 900 SEK!

I onsdags kom vi till den här härliga ställplatsen i Figueira, ca. två mil väster om Lagos. Här hittade vi även solen och värmen....

Självaste Maximilian från Idol vaktade infarten....

Vi hade hittat en ställplats, som i själva verket var som en enkel camping. Alla faciliteter som toaletter, dusch, el, tvättmaskin, tumlare, påfyllning av vatten och tömning. Allt väldigt enkelt och praktiskt ordnat, lite hippiestil. 7 EUR/natt + el. Vad mer kan man begära?!

Bakom oss står två bussar, som de unga ägarna har fogat samman och inrett som vandrarhem för veganer och yogafantaster. Inget direkt för oss, men häftigt satsat ändå. Verkar dessutom som att det går bra för dem. Om någon är mer intresserad, så heter de Conglobo och finns på FB.

Figueira är en liten by med mysiga gränder och underbara, vitkalkade hus....

Dessutom, till min stora förtjusning, trevliga katter...

Nästa dag promenerade vi ner till grannsamhället Salema. Trots lite mulet väder, en mycket mysig liten by precis vid havet. Mycket turister, restauranger och hotell....

....och mängder med katter....

Nästa dag hittade vi äntligen den där extra lilla kicken med Portugal - en nästan folktom strand. Dessutom så himla vackert! Tro det eller ej, men vi badade faktiskt med välbehag och då ska det tilläggas att vi båda är badkrukor....

I går kväll var vi på Figueiras enda restaurang - O Sapinho, ca. 100 meter från vår ställplats. Vi hade väl lite svala förhoppningar, just för att det var byns enda restaurang och därmed helt utan konkurrens. Gissa om vi blev positivt överraskade! Jag valde en lokalt fångad fisk och Bosse tog pepparstek. Båda superbra!

Just nu så har vi det så himla skönt, så vi stannar nog en vecka till på den här ställplatsen i Figueira. Kan faktiskt inte begära mer!