fredag 30 november 2018

Almerimar

När vi lämnade La Cala de Mijas, så var vårt första mål att hitta en mack som sålde propangasol. Det tog ett tag innan vi hittade rätt, men jätteskönt när vi väl hade lyckats. Nu hade vi inga problem längre.

Istället för att åka tillbaka till campingar och restauranger vi varit vid tidigare, så valde vi att stanna vid Almerimar. Lite lagom avstånd att förflytta sig. Vi hittade en välskött ställplats nära havet för 10 EUR/natt och 3,5 EUR för el - Pedro´s caravanning. Det blev billigare ju längre man stannade....

Vi tog cyklarna för att utforska vad som fanns runtomkring. Ganska snart så hittade vi en annan ställplats vid marinan, i samma prisklass. Fint, men väldigt utsatt för vind, där på piren. Därför valde vi att stå kvar på vår plats och att senare ta cyklarna in till marinan, när lördagskvällen skulle ta fart....

Vi hamnade på Mario´s, en trevlig bar med discjockey, som spelade härlig musik från 80-talet. Folk dansade och det dröjde inte länge innan vi också gjorde det. Går ju inte att sitta still till dessa låtar. Det var där på Mario´s vi började prata med ett trevligt engelskt par i vår ålder - Lyn och Andy.

De berättade att de stod i hamnen med en 39 fots katamaran sedan sex veckor. Bosse har alltid varit intresserad av båtar och speciellt katamaraner, så när Lyn och Andy hörde det så bjöd de in oss att besöka dem i hamnen någon dag.

På söndagen blåste det full storm och vi var väldigt nöjda med vårt beslut att stå kvar på Pedro´s ställplats. Blev till att tillbringa hela dagen i husbilen igen. Däremot så flyttade vi till marinan redan på måndagen, eftersom vädret hade vänt helt och det var soligt och vindstilla....

Bosse passade på att fota det vackra runt oss. Han gjorde ett roligt kort med kikaren och mobilen. Vem behöver dyra objektiv?!....

Efter att vi hade installerat oss på nya ställplatsen i marinan, så gick vi för att söka rätt på Lyn och Andy. Tog inte så lång stund att hitta deras stora fina katamaran. Bosse sken som en sol när vi klev ombord på landgången.

Vi blev väldigt imponerade av ytorna, tekniken och alla bekvämligheter som fanns på deras båt. De berättade om att de i princip var självförsörjande när det gäller el och vatten. De hade till exempel legat för ankar utanför Mallorca en längre tid utan att betala ett enda öre.

Självklart bjöd vi in Lyn och Andy till att besöka vår husbil också. De kom till oss på tisdagen och vi visade runt. Sen blev det lite cava i solen och när det blev kallt på eftermiddagen, så flyttade vi in i husbilen. Vi hade så himla mycket att prata om och allt var så trevligt, så vi avslutade inte kvällen förrän en bra bit efter midnatt. Då hade vi blivit inbjudna till en dag ute på havet tillsammans med dem i deras katamaran.

På onsdagen tog vi det bara lugnt. Hade ju blivit så sent på kvällen innan. Lunch fick bli en enkel tapas på en bar i närheten. Lyxigt att bara behöva betala för drycken och tapas ingår. Jag tog en halv kyckling med pommes....

Vi gick och handlade på den fina Mercadona-affären i närheten. Såg dessa små stackare i en kyldisk. Är tydligen en spansk delikatess runt jul....

Sen fick vi njuta av en magnifik solnedång....

I torsdags förmiddag klev vi ombord på den maffiga katamaranen igen. Solen sken från klarblå himmel och inte en vindpust. Perfekt för mig, som lätt kan bli lite sjösjuk. Däremot så var det ju inget väder för att segla. Imponerande hur Lyn och Andy, under strikt ordning, kunde förflytta den stora båten ut ur hamnen....

Väl ute på havet så kunde vi njuta av vädret och Andy kopplade på autopiloten. Så himla vackert att se kustlinjen med bergen och de snöklädda topparna i Sierra Nevada i bakgrunden. Kunde inte ha blivit bättre....

Efter fem magiska timmar på Medelhavet med Lyn och Andy, så började det bli kallt och det var dags att ta oss tillbaka till hamnen. Vilken upplevelse! Tack snälla Lyn och Andy!

Nu har vi varit här i Almerimar i sammanlagt sju dagar. Förmodligen kommer vi att stanna ett tag till. Vi ska ju inte vara i Benidorm förrän 10/12, så det gäller att inte åka för tidigt. Vi sitter ju definitivt inte i sjön här i Almerimar. Här finns bra barer, restauranger och mataffärer. Dessutom så är det väldigt vackert....