lördag 8 december 2018

Baños de Fortuna

Vi stannade en vecka i hamnen i Almerimar, så det blev totalt tio dagar i Almerimar. Allt vi ville ha fanns ju inom promenadavstånd, så vi hade ju inte direkt bråttom från stället. Dessutom har vädret varit helt fantastiskt.

En sak jag glömde nämna i förra inlägget var de stora fiskarna, som simmar bland båtarna i hamnen. Andy och Lyn, våra nya vänner, förklarade för oss att man INTE ska fiska eller äta dessa. Varför då då? De äter bajs!....


Efter att ha sagt adjö och på återseende till våra nyfunna vänner, så åkte vi vidare mot Murcia. Genom en grupp på Facebook så hade vi fått tipset om att de skulle kunna fylla svenska gasoltuber på en mack nära Aguilas.

Mycket riktigt så fick vi vår svenska tub fylld med propan och därmed försvann ytterligare ett problem, som hade tyngt våra axlar sedan vi missade gasoldepån i Ayamonte. Däremot så såg ställplatsen invid macken väldigt trist ut, så vi bestämde oss för att åka de sista fjorton milen fram till camping Fuente i Baños de Fortuna....


Vi fick tipset om campingen av paret Carlén, som vi bl a träffade i Lagos. Ett utmärkt ställe om man bara ska vara och softa. I receptionen visade jag mitt ACSI-kort, som skulle ge oss priset 15 EUR/dygn inkl. el. Kvinnan i receptionen förklarade att vi skulle tjäna på att betala normal taxa, 18 EUR utan ACSI och då få thermalbadet med i priset. Absolut!....


Nu har vi njutit varje dag i det 36-gradiga vattnet, som enligt vad vi har läst ska komma från en extra salthaltig källa. Verkar som att hela byn och campingen är uppbyggd kring det gamla romerska kurbadet.

Häromdagen tog vi cyklarna in till Fortuna, ca. 3 km, för att fylla på kylskåpet. Inget speciellt att se i den lilla byn, tyckte vi. Däremot så fick vi lite välbehövlig motion, istället för att bara ligga och fläska i poolen eller i solstolarna.

En dag när vi satt och myste i bubbelbadet, så såg vi en flock duvor som cirkulerade kring badet hela tiden. Vi hajade till eftersom de lyste i neonfärger när solen sken på dem. Har aldrig tidigare sett duvor i sådana färger, men efter en stunds googlande så kunde jag konstatera att de faktiskt finns. Ingen vidare bild, men....


....så därför kommer det en "lånad" bild också....


Duvorna vi såg var gulvita, gröngula, rödvita och allt i neonfärg. Ett tag så hade Bosse och jag en elak teori om att det var någon som hade sprayat duvorna i dessa färger inför den spanska självständighetsdagen, som inföll i torsdags. Nu vet vi bättre!

Måste dela med mig av en liten incident, som inträffade i bubbelbadet häromdagen. Bosse satt redan och bubblade i en liten avsats och jag simmade fram mot en annan liten avsats, som såg ledig ut. När jag backar in med rumpan, så känner jag att jag inte är ensam. En ung spanjor dyker upp ur bubblorna och jag börjar skrika. Han ser skräckslagen ut, men snart inser vi båda misstaget och börjar skratta hejdlöst, så där man bara kan göra när allt annat är för pinsamt. Det visade sig att jag hade satt mig på en spansk Neptunus. Nu vänder vi blad!

Idag har vi gjort en liten utflykt utanför campingen. Planen var att ta oss upp i bergen, som ligger bakom campingen. Där fick vi tji! Överallt satt skyltar som förklarade att det var naturskyddat område och tillträde förbjudet. Däremot så kom vi upp på den här lilla kullen....


För er som är lite extra intresserade, så är det ett rosépepparträd som syns till höger i bild.

Av en skylt vi passerade, så kunde vi förstå att det hade funnits ett romerskt bad i närheten. Därför blev det lite extra intressant när vi nådde toppen och hittade en övergiven utgrävning. Stället fullkomligen kryllade av gamla krukskärvor och jag har svårt att tro att de var nya. Spännande!....




På vägen ner sen så passerade vi dessa "vattenledningar", eller modernare akvedukter om man så vill. Verkar som att källan fortfarande existerar och att det lilla samhället lever på kurbad....


Idag är det lördag och vi känner att vi har sett det vi vill och vad som finns att se på detta ställe. Nu hägrar vår bokade plats och våra vänner i Benidorm. På måndag bär det av, så imorgon får det bli en städ- och tvättdag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar