söndag 22 maj 2011

Blåsig söndag

Vi vaknar redan straxt efter kl. 7 idag, trots att vi var vakna ganska länge igår och såg på en film, "Battle Los Angeles". Den var ganska bra fram till sista halvtimmen, då den blev så där himla hjälteintensiv. Jag orkar bara inte riktigt med sånt där "ugh, ugh".

När jag kommer tillbaka från morgonprommisen så äter vi som vanligt grötfrukost. Vi pratar om vad vi ska göra idag och kommer fram till att vi ska göra i ordning hålet i slänten som är kvar sen i höstas, då vi tog bort två buskar. Snön kom så tidigt att vi aldrig riktigt hann med att fixa till det hela.


Jag har ett gäng med småplantor av stockrosor som behöver komma i jorden ganska pronto, så det är för deras skull vi kör igång med det här projektet idag. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så är det frön från 2009 som jag nu har dragit upp till småplantor. Riktigt kul! Är både svarta och dubbla, gula stockrosor. Sen är det ju inte lika kul att de inte blommar förrän till nästa säsong, men det känns ju ändå kul att veta hur fint det kommer att bli nästa sommar.


I slänten är det ett redigt hål efter buskarna vi tog bort sent i höstas. Eftersom det är tung lerjord vi har att tampas med så gäller det att luckra upp leran och sedan fylla på med organiskt material. Johnny kommer på den ljusa idén att gå upp i skogsbrynet, där vi under alla år har dumpat avfall från trädgården, och hämta tillbaka jord därifrån.


Under all bråte finns bra mylla, som Johnny hämtar ner i flera lass med skottkärran. Jag ser till att mylla ner det i hålet i slänten, så att det blandas med den näringsrika lerjorden. Vi fyller även ut med lite torra löv vi har sparat. Blir mums för maskarna, som får göra grovjobbet med den besvärliga lerjorden.

Vi vattnar på allt för att sedan fylla på med prima planteringsjord som översta lager. Sen är det bara att plantera de små liven och hoppas på att de kommer att trivas i myllan vi har förberett. Vi lägger även dit några stenar mitt i allt, så att vi har något att kliva på sen när man behöver komma åt och rensa. Mer vatten på allt och sen är det klart.


Lite lunch på det sen. Ryggen, som har fått slita hårt även idag, behöver vila en stund. Idag blir det omelett på överbliven korv, ett paket bacon och kokt potatis, grönsallad till det. Gott! Kommer även att räcka till ett mål till.

Efter maten går jag ut i trädgården bara för att titta till allt. Det går så fort nu, så det gäller att hinna med att titta på allt. Jag blir helt fascinerad av vår mörkröda berberisbuske, som just har börjat blomma. Humlor och bin är som tokiga i blommorna, som för övrigt luktar bajs. De är i alla fall fina att titta på.


Så fort lunchen har sjunkit, så ger vi oss iväg på dagens motionsrunda. Trots snålblåst så blir det en cykelrunda, som står på dagens schema. Man kan ju inte låta sig styras av vädret hur länge som helst och det verkar ju inte som att blåsten tänker ge med sig än på ett tag. Bara att bita ihop och grensla cykeln. Det lär ju bli ett bra träningspass i alla fall. Om det råder ingen som helst tvekan!

Vi drar iväg på cyklarna in  mot Hållsta, vidare genom allén vid Husbybyn mot Husby-Rekarne kyrka och sen hemåt igen. Jag kan ju säga att vi har motvind så att det räcker till och blir över. Känner hur adrenalinet pumpar och lårmusklerna som värker, men framåt ska jag!

Pust! Riktigt slut när vi kommer hem, men då är det dags att börja förbereda kvällsmaten, som idag blir sushi, ett av Johnnys nya paradnummer. Tar en stund med alla moment med riset. Sen ska ju laxen skäras till i fina skivor. Jag var inte så pigg på sushi, när Johnny föreslog det tidigare idag, men det är helt klart värt besväret. Så gott!

Jag har ett oläst SMS på min mobil när jag kollar.  Det är Henke som grattar på Mors Dag. Gullegubben har tagit fel på dag. Sött! Jag ringer upp och säger att det var ju gulligt, men att det är ju inte Mors Dag förrän nästa söndag. Tar ett tag att övertyga min envisa son, men vi kommer så småningom fram till att vi ska satsa på en grillkväll nästa söndag istället.

Nu ska vi snart sätta oss och titta på ett dubbelavsnitt av Super Natural, upplösningen på säsong 6. Lagom avslut på den här veckan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar